سگ چگونه از بچه هایش نگهداری میکند

چیزهای کمی در زندگی وجود دارد که بتواند انسان را منقلب کند. وقتی به مادر یک توله سگ نگاه می‌کنید، از توجه بی‌نظریش به توله‌ها و از خودگذشتگی‌هایش دلگرم می‌شوید. همانطور که انسان‌ها تمام جوانیشان را پای بزرگ کردن فرزندانشان می‌ریزند، سگ‌ها نیز همین حس را نسبت به توله‌های خود دارند. اگر بدانید که سگ چگونه از بچه هایش نگهداری میکند، مطمئناً شگفت‌زده خواهید شد. بیخود نیست که سگ‌ها تا این اندازه نزد انسان‌ها محبوب هستند. وفاداری آن‌ها نسبت به توله‌ها و صاحبان خود به قدری عمیق است که می‌توان درباره آن یک کتاب نوشت.

شیوه نگهداری سگ از بچه هایش

نحوه نگهداری سگ از بچه‌هایش، شباهت‌های زیادی به زندگی انسانی دارد. آن‌ها نیز همانند انسان‌ها به توله‌های خود شیر می‌دهند و آن‌ها را در دستشویی کردن و غیره کمک می‌کنند. البته شاید پیش خود بگویید که، وظیفه هر مادری مراقبت از فرزندانش است و تمجید بی حد و اندازه از سگ‌ها کمی اغراق‌آمیز است. اما اگر نگاهی به سایر حیوانات بیاندازید، خواهید فهمید که حق با ما بوده است.

سگ چگونه از بچه هایش نگهداری میکند

برطرف کردن نیازهای اولیه توله‌ها

از زمانی که توله‌ها متولد می‌شوند، مادرانشان به دقت به نیازهای اولیه آن‌‍‌ها توجه می‌کنند. آن‌ها مدام توله‌های خود را لیس می‌زنند و در نفس کشیدن نیز کمکشان می‌کنند. زمانی که توله‌ها مشغول شیر خوردن هستند، او بدنش را به دور آن‌ها حلقه می‌زند تا دمای بدنشان را گرم و ضربان قلب آن‌ها را هماهنگ کند. هر بار که او بچه‌هایش را می‌لیسد، در واقع حس مادرانه خود را به آن‌ها منتقل می‌کند. پس از هر بار شیر خوردن نیز پشت توله‌ها را می‌لیسد، تا آن‌ها را وادار به دستشویی کردن کند.

سگ چگونه از بچه هایش نگهداری میکند

محافظت از توله‌ها در برابر خطر

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که در مواقع خطر سگ چگونه از بچه هایش نگهداری می کند؟ هنگامی که یک سگ مادر را از توله‌هایش جدا کنیم، به قدری ناله می‌کند که دل هر انسانی را به رحم می‌آورد. او با حالتی عصبانی و مضطرب مدام به دنبال راهی خواهد گشت تا به توله‌های خود ملحق شود؛ تا جایی که اگر لازم باشد، برای حفظ سلامتی بچه‌هایش جان خود را به خطر می‌اندازد. به طور کلی، مادرها اجازه نزدیک شدن به توله‌ها را به هیچ موجودی نمی‌دهند و آن‌ها را هر طور که شده به عقب می‌رانند.

سگ چگونه از بچه هایش نگهداری میکند

تربیت غریزی

زمانی که توله‌ها بالغ‌تر شدند، مادرها آن‌ها را برای ورود به دنیای جدیدشان آماده می‌کنند. برخی از مادرها ممکن است خیلی دیر توله‌های خود را از شیر بگیرند. اما برخی نژادها در حیات وحش، بلافاصله بعد از چند هفته توله‌ها را از شیر می‌گیرند و برای آن‌ها طعمه شکار می‌کنند. مسئله جالبی که هست، تربیت درست و اصولی توله‌ها توسط مادران است. انواع نژاد سگ‌ ها به دلیل غریزه‌ای که دارند، بهتر از هرکس توله‌های خود را تربیت می‌کنند؛ به گونه‌ای که حتی برخی از پرورش‌دهندگان سگ در نحوه تربیت آن‌ها با چالش‌های زیادی روبرو هستند.

سگ چگونه از بچه هایش نگهداری میکند

تفریح و نوازش

ممکن است این سوال را مطرح کنید که تا چند هفته سگ از بچه هایش نگهداری می کند؟ آیا اصلا پس از رشد توله‌ها، باز هم مراقب آن‌ها هست؟ تا حدودی بله! مادرها تا 2 الی 3 ماه چشم از توله‌های خود بر نمی‌دارند. آن‌ها با بچه‌های خود مشغول بازی و تفریح می‌شوند و مدام آن‌ها را نوازش می‌کنند. البته در این سن، توجه مادرها به توله‌ها کمتر می‌شود و آن‌ها را آماده مستقل شدن می‌کنند. در برخی از مواقع مادرها اگر توله‌های خود را در موقعیت اضطراری نظیر زمین خوردن ببینند، هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کنند؛ تا این که توله سگ را مجبور به برخاستن کند.

سگ چگونه از بچه هایش نگهداری میکند

حس قلبی به توله‌ها

معمولاً پس از 2 ماه مراقبت، توله‌ها آماده ورود به دنیای انسان‌ها می‌شوند. در این حین اگر توله‌ها را از مادرشان جدا کنیم، خواهیم دید که مادرها چقدر افسرده شده و هنوز به فکر روزهای سپری شده با توله‌های خود هستند. جای تعجب نیست که سگ‌ها عاشق توله‌های خود هستند و نباید تا مدت‌ها از هم جدا شوند.
در این مطلب آموختیم که سگ چگونه از بچه هایش نگهداری می کند. دنیای سگ‌ها نیز تا حدودی شبیه به دنیای آدم‌هاست. آن‌ها هم مانند انسان‌ها تا پای جان از فرزندان خود محافظت می‌کنند و آن‌ها را برای ورود به زندگی سخت و بی‌رحم آماده می‌کنند.

توله سگ را کی از مادرش جدا کنیم

زمانی که باید یک توله‌ سگ را از مادرش جدا کنیم، یک موضوع مهم است. این موضوع نیاز به درک علمی و مراقبت دارد. اگر جدا کردن توله‌ سگ از مادرش به موقع و در زمان مناسبی انجام شود، می‌تواند برای سلامتی روانی و فیزیکی آن توله بسیار موثر باشد. به طور عمومی بهترین زمان برای جدا کردن توله‌سگ از مادرش بین ۶ تا ۸ هفته از زادگاه توله است. در این مرحله توله‌سگ به اندازه کافی بزرگ شده و قادر به تغذیه خود با خوراک‌ها شده است، همچنین در این سن توله‌ شروع به یادگیری مهارت‌های اجتماعی و تربیتی می‌کند که با جدا کردن زودهنگام ممکن است روی روحیه وی تاثیر بگذارد و روند یادگیری آن ها مختل شود. یکی از دلایل مهم جدا کردن توله از مادرش این است که در این سن، توله‌سگ شروع به آموزش و تربیت می‌شود و نیاز به تمرین‌های اجتماعی دارد. زمانی که توله‌سگ با مادر و... بیش از حد بماند، ممکن است به جای یادگیری مهارت‌های اجتماعی، وابستگی بیش از حد به آن ها پیدا کند که می‌تواند مشکلات رفتاری در آینده ایجاد کند، همچنین در این سن توله‌سگ باید شروع به آموزش دستورات اولیه مانند نشستن، ایستادن و رفتارهای به محل مناسب کردن کند. این مهارت‌ها اساسی برای رشد و توسعه سلامت روانی و فیزیکی توله‌ سگ هستند. در نهایت مهم است به این نکته توجه داشته باشید که هر توله‌ سگ ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد، بنابراین می‌توانید برای راهنمایی دقیق‌تر از دامپزشک مشورت بگیرید. این افراد می‌توانند با توجه به وضعیت خاص توله‌ سگ شما، راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

 

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید