نگهداری سگ در حیاط

اگر قصد خرید یک سگ و نگهداری از آن به عنوان یک حیوان خانگی را دارید، باید اول از همه به یاد داشته باشید که ذات این حیوان آزاد بوده است. حتی با وجود این که سالهاست این حیوانات اهلی شدند و با انسان همزیستی می کنند، هنوز هم تمایل بیشتری به ماندن در فضای باز و آزاد دارند. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از صاحبان سگ ها، به فکر نگهداری از سگ خود در حیاط بیفتند و بخواهند با این کار فضای آزاد تر و بهتری را در اختیار سگ خود بگذارند. اما نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که شما برای نگهداری درست از سگ خود در حیاط و یک محوطه باز، باید اطلاعات مناسبی داشته باشید و بتوانید با آگاهی این کار را انجام دهید. در ادامه این مطلب از سایت دهکده حیوانات، قصد داریم شما را با نحوه نگهداری سگ در حیاط آشنا کنیم و نکات مهمی را در این خصوص با شما در میان بگذاریم.

نکات مهم برای نگهداری سگ در حیاط

در صورتی که خانه شما حیاط داشته باشد و فضای امن و مناسبی برای سگ خود در اختیار داشته باشید، می‌توانید به راحتی سگ را درون حیاط نگهداری کنید و با خیال راحت بخش زیادی از نیازهای او مانند نیاز به تحرک و بیرون رفتن را تامین کنید. البته شما برای این کار، باید اصول و راهکارهای مناسبی که باعث می شود سگ شما احساس امنیت بیشتری داشته باشد و به راحتی بتوانند به زندگی خود ادامه دهد را بدانید.
از طرفی فکر نکنید که با گذاشتن سگ خود در حیاط نیاز او به بازی برطرف خواهد شد، شما همچنان باید وقت بگذارید و در محیط حیاط خود با او بازی کنید. در ادامه ما نکته هایی که کمک می کند تا اوقات خوشی را برای سگ خود در حیاط خانه بسازید، را با شما در میان می گذاریم.

  • از بین بردن ترس و اضطراب

سگ هایی که در حیاط نگهداری می شود احساس ترس یا استرس و اضطراب به آنها دست می دهد. معمولاً از وسایل یا چیزِ خاصی در حیاط می ترسند و یا اینکه فکر می کنند شما از او دور می شوید و این موضوع آن ها مضطرب می کند. پیشنهاد ما به شما این است که در چنین شرایطی، سعی کنید وسیله ای که باعث ترسیدن سگتان می شود را، از مقابل چشم او دور کنید و بگذارید تا خیالش راحت باشد.
در صورتی که دلیل ناآرامی او در حیاط دلتنگی برای شماست، می توانید وسیله ای از خودتان را در اطراف سگ بگذارید تا او بتواند بوی شما را احساس کند و به این صورت تا حدی از اضطراب او بکاهید. در ضمن می توانید با مشورت با دامپزشک سگ خود، برای او داروهای ضد استرس و اضطراب تهیه کنید.

نگهداری سگ در حیاط

  • همیشه آب کافی در اختیار سگ خود قرار دهید.

یکی از نکات مهم برای نگهداری از سگ در حیاط، این است که همیشه آب کافی و البته تمیز در اختیار او بگذارید، به خصوص در شرایطی که هوا از حد معمول گرم تر است، سگ ها به آب بیشتری نیاز دارند و می توانید در چنینی شرایطی مقداری یخ هم به آب آنها اضافه کنید تا به این صورت دما داخلی بدن آنها را به تعادل برسانید. در نظر داشته باشید که نژادهای مختلف سگ در برابر گرمای هوا از خود واکنش های مختلفی نشان می دهند. به عنوان مثال سگ هایی که نژادشان متعلق به مناطق سردسیر بوده (مانند سگ هاسکی) نیاز به آب سرد و یخ بیشتری دارند تا بدنشان را نیز خنک کنند.

  • یک فضای مناسب و امن آماده کنید.

به یاد داشته باشید که اگر سگ خود را درون حیاط می گذارید باید محیط زندگی مناسب و استانداردی برای او آماده کنید. پیشنهاد ما این است که برای سگ خود یک فضای سایه‌دار ایجاد کنید که از او در برابر عواملی مانند تابش آفتاب، بارش برف و باران و سایر عوامل خارجی محافظت کند. به یاد داشته باشید که استفاده از خانه‌های مخصوص سگ باعث می شود در فصل های گرم، سگ شما احساس خوبی نداشته باشد، چرا که بسیاری از این خانه ها باعث گرم تر شدن هوا برای سگ شما خواهند شد.
درست کردن یک خانه مناسب که هم تهویه خوبی داشته باشد و هم سایه دلنشینی برای سگ آماده سازد، بی شک باعث بهتر شدن روحیه سگ شما در حیاط خواهد شد و از طرفی وجود یک درخت در حیاط که سگ بتواند زیر سایه آن استراحت کند برای او بسیار دلپذیر است. در ضمن برای اینکه از زیر نیز محل زندگی سگ خود را عایق کرده باشید، می توانید یک تخت قدیمی گوشه حیاط بگذارید تا در زمان استراحت جای راحت تری داشته باشد.

نگهداری سگ در حیاط

  • وجود مشکلات رفتاری

گاهی نگهداری سگ در حیاط، فقط به شما مربوط نمی‌شود و ممکن است سگ شما با پارس همه همسایه ها و اطرافیان را کلافه کند. پارس کردن سگ تنها در حیاط، می‌تواند به دلیل ترس از تنهایی، نیاز به توجه، دیدن چیزی مشکوک در اطراف، بی حوصلگی و نداشتن تفریح و ... رخ دهد. بهترین روش برای حل این مشکل، این است که سگ خود را تربیت کنید و با گذر زمان سعی کنید به او آموزش دهید که وسیله هایی که بیرون از خانه حرکت می کنند و نمی بیند و یا سایر چیزهایی که باعث جلب توجه و پارس‌کردن می شود را نادیده بگیرد. ممکن است برخی به شما استفاده از قلاده های ضد پارس را توصیه کنند که به نظر ما از این وسیله استفاده نکنید، چون با این کار باعث آزار و اذیت آنها خواهید شد.

  • بدون تحقیق از فنس الکتریکی استفاده نکنید

امروزه بسیاری تصور می‌کنند که استفاده از فنس های الکتریکی، یک روش راحت و ساده است که با استفاده از آن می توانند سگ خود را کاملاً کنترل کنند و بدون هیچ مشکلی در حیاط رهایش کنند. بهتر است بدانید که این تصور کاملا اشتباه است، چرا که استفاده از فنس های الکتریکی در مواردی باعث بروز سوختگی و یا عارضه های قلبی در سگ شما می شوند و از سوی دیگر بعد از گذشت مدتی، سگ شما کاملاً بی دفاع و افسرده می شود. در چنین شرایطی حتی اگر سگ شما یک سگ نگهبان هم باشد، دیگر هیچ واکنشی به آمدن دزد نشان نمی دهد و به راحتی می توانند خود سگ را نیز به سرقت ببرند.

  • فضای سگ خود را محدود کنید

این گزینه صرفاً برای افرادی است که احساس می کنند سگ آنها، نباید در سایر قسمت‌های حیاط رفت و آمد داشته باشد؛ به همین دلیل یک قسمت از حیاط را با فنس کشی، برای سگ خود مشخص می کنند و اجازه می دهند که در آن محیط به فعالیت بپردازد. به یاد داشته باشید که گاه سگ‌ها می‌توانند از بالای فنس کشی شما بپرند و یا حتی زمین را کنده و از زیر فنس فرار کنند. پس قبل از اقدام به فنس کشی، حتماً با ویژگیهای سگ خود آشنا باشید و به این صورت فنسی با ارتفاع مناسب و محکم انتخاب کنید، که امکان فرار از او بگیرید.

نگهداری سگ در حیاط


  • از بستن سگ خود خودداری کنید

بسیاری تصور می‌کنند که بستن سگ می‌تواند راه حل بسیار خوبب برای مهار کردن آن در حیاط باشد و صد البته این تصوری کاملاً اشتباه است، چرا که بستن سگ ممکن است در شرایط خاصی باعث مرگ و خفگی او شود و از سوی دیگر مادامی که سگ خود را بسته اید، به او احساس زندانی بودن می دهید. زمانی که سگ شما به مدت طولانی در چنین حالتی قرار بگیرد بی شک بعد از گذشت مدت زمانی نمی تواند انرژی خود را تخلیه کند و ممکن است تغییرات خلق و خوی شدیدی را در او ببینید.

  • سگ خود را زیاد تنها نگذارید

این مورد بسیار مهم را باید به یاد داشته باشید که سگ ها حیواناتی هستند که اهمیت زیادی به زندگی گروهی می دهند و در صورتی که به مدت طولانی در حیاط خانه شما تنها باشند، ممکن است از خود رفتارهای ناهنجار نشان بدهند و کارهایی مثل کندن و جویدن زمین، حمله به دیواره فنس، پارس کردن زیاد و… را انجام دهند. گذاشتن سگ در حیاط به این معنی نیست که شما زمان کمتری را باید با او سپری کنید، بهتر است به یاد داشته اگر نمی توانید زمان کافی برای سگ خود بگذارید، بهتر است از همان ابتدای کار از خریدن سگ منصرف شوید.

دلایل فرار سگ ها از حیاط چیست؟

یکی از مشکلاتی که در زمان نگهداری سگ در حیاط باید با آن دست و پنجه نرم کنید احتمال فرار سگ شماست، در ادامه این قسمت ما به صورت مختصر دلایل اصلی فرار سگ ها از حیاط را خدمت شما توضیح می دهیم تا با در نظر داشتن آنها علاوه بر اینکه محیط مناسبی برای سگ خود فراهم می کنید، از فرار کردن او نیز جلوگیری کنید.

  • نداشتن فعالیت کافی: برای این که سگ ها بتوانند سلامت جسمانی و روحی خود را حفظ کنند باید در طول روز مقدار مشخصی فعالیت بدنی داشته باشند، چرا که در غیر این صورت، شاهد رفتارهای بد و خرابکاری های زیادی از آنها خواهید بود. شاید با خود فکر کنید که گذاشتن سگ در حیاط نیاز او به بیرون رفتن و تحرک را ارضا می کند؛ اما این موضوع اشتباه است. بهتر است که در زمان گذاشتن سگ در حیاط ابتدا کمی با او بازی کنید و سپس به درون خانه بروید. در ضمن اگر وسیله بازی خاصی برای سگ خود خریده اید، آن را در حیاط بگذارید و اجازه دهید تا سگ با اسباب بازی خود بازی کند و به این ترتیب نیازش به تحرک تا حد زیادی برطرف شود. باز هم این نکته مهم را باید تکرار کنیم که اگر وقت کافی برای بازی کردن با سگ خود ندارید پس بهتر است فعلاً از خرید سگ منصرف شوید.

نگهداری سگ در حیاط

  • مراقب وضعیت آب و هوایی باشید: سرما یا گرمای زیادی بی شک باعث آزار دیدن سگ شما می شود و برخی از سگ ها که به این موضوع حساس هستند، ممکن است جان خود را نیز از دست بدهند. موضوع گرمازدگی در سگ ها به خصوص در مکان هایی دیده می شود که رطوبت هوا بالاست و به قول معروف هوا شرجی می باشد. زمانی که دمی هوا بیشتر از 35 یا کمتر از 4 است، بهتر است سگ خود را درون اتاق و در دمای مناسب قرار دهید. قرار گرفتن در چنین شرایطی ممکن است سگ شما از مکان زندگی خود دلزده کند و دست به فرار بزند. باد سرد نیز باعث نارضایتی سگ می شود و ممکن است باعث شود که سگ به بیماری های جدی مبتلا گردد.
  • شرایط بد و آزار دهنده: بهتر است این موضوع را به یاد داشته باشید که سگ شما وقتی در شرایطی قرار می گیرد که باب میلش نیست، توانایی تحمل آن را نخواهد داشت و برای این که احساس بهتری پیدا کند، دست به هرکاری می زند. به همین دلیل بهترین پیشنهاد برای شما این است که همواره به نیاز های سگ خود توجه داشته باشید و به او اجازه دهید که زندگی دلنشینی را در کنار شما احساس کند. بهتر است برای نگهداری سگ در حیاط، گاهی خود را جای او بگذارید، اینطور می توانید محیطی خوب برای او آماده کنید.

بهترین سگ برای نگهداری در حیاط

وجود تنوع بالا در نژاد های مختلف سگ، باعث شده است بسیاری که قصد دارند یک سگ زیبا خریداری کنند، از خود بپرسند که بهترین سگ برای زندگی در حیاط کدام است. از سوی دیگر بهتر است که همه افرادی که قصد خرید سگ دارند از قبل در مورد نژاد سگ مورد نظرشان تحقیق کنند، تا قبل از خرید مطمئن شوند که خلق و سگ مورد نظرشان چقدر با آنها سازگاری دارد. در ادامه چند سگ مناسب برای نگهداری در حیاط را خدمت شما معرفی می کنیم و توضیحات مختصری در مورد هر کدام از آنها می دهیم.

keeping dogs in yard

بولداگ انگلیسی

اگر انیمیشن محبوب تام و جری را دیده باشید، قطعاً با سگ همیشه عصبانی در این انیمیشن آشنایی دارید. این سگ ها ظاهر خشنی دارند و ممکن است در نگاه اول از آنها بترسید، اما بهتر است این تصور غلط را دور بریزید، چراکه بولداگ سگی بسیار مهربان است و می تواند یک دوست بسیار خوب و وفادار برای بچه های شما باشد. بدن این سگ بسیار بزرگ و سنگین است و شکلی مانند مکعب مستطیل دارد. قدرت بدنی این سگ بالاست و همچنین در زمان نفس کشیدن او یک صدای خُرخُر کمی می شنوید که دلیل آن پوزه تخت این نژاد سگ است.

نگهداری سگ در حیاط

سگ چاو چاو (Chow Chow)

شک نداشته باشید که سگ چاو چاو یکی از منحصر به فردترین نژادهایی است که می توانید خریداری کنید و به عنوان حیوان خانگی در کنار خود داشته باشید. این سگ ها علاوه بر این که ظاهر بسیار زیبایی دارند، ویژگی های شخصیتی دوست داشتنی ای نیز دارند که باعث افزایش محبوبیت آنها شده است. آنها طبیعتی مستقل دارند، که باعث شده گوشه گیر، با وقار، وفادار و آرام باشند. برخی از افراد بر این باورند که این سگ خلق و خویی شبیه به گربه دارد، اما افرادی که با این سگ زندگی کرده اند، بر این باورند که آنها بسیار وفادار هستند و با صاحبان خود رابطه احساسی قوی برقرار می کنند.

نگهداری سگ در حیاط

سگ پیت بول

اگر قصد نگهداری سگ در حیاط را دارید، بی شک پیت بول یکی از بهترین گزینه ها برای شماست. بسیار از افراد به دلیل ظاهر خشن آنها تصور می کنند که آنها عصبانی هستند و ممکن است که به کسی آسیب برسانند، اما بهتر است در جریان باشید که در سال ۲۰۰۷ در یک تست انجام شده، سگ پیت بول به عنوان یکی از سگ های باوفا و همراه و دوست انسان معرفی شده است. داشتن فک قوی، عضلات ضخیم و محکم و قدرت بدنی بالا، از ویژگی های اصلی این سگ است. اگر به دنبال یک سگ پر ابهت هستید بی شک پیت بول گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

نگهداری سگ در حیاط

سگ ساموید

یکی از زیباترین نژادهای سگ، سگ ساموید می باشند که موهای یکدست سفید و نرم دارد و همیشه به صاحب خود لبخند می زند. این سگها به صورت ذاتی خوشحال و خوشبین هستند و صد البته شما این موضوع را در نگاه اول به سگ ها خواهید فهمید. بررسی‌ها نشان داده است که دلیل داشتن رابطه خوب با انسانها، زندگی شانه به شانه آنها در طول سال های مختلف است.

نگهداری سگ در حیاط

سگ دوبرمن پینچر

این سگ‌ها بیشتر در ایران به عنوان یک نژاد قوی و پر ابهت برای کار نگهبانی، مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که ریزش موی این سگ‌ها نسبت به سایر نژادهای سگ بسیار پایین است، نگهداری از آن‌ها بسیار راحت می باشد. نکته‌ای که در خصوص این سگ‌ها باید در نظر داشته باشید، این است که آنها نیاز به فعالیت بالایی دارند و در صورتی که شما ورزشکار هستید و فعالیت روزانه بالایی دارید، سگهای دوبرمن گزینه ای بسیار خوب برای شما هستند. این سگ ها اخلاق خوبی ندارند و تنها راه برای سازگار کردن آنها این است که آموزش آنها را از دوران کودکی جدی بگیرید. آنها زیاد مهربان نیستند، بلکه جدی و خشن می باشند، به همین دلیل اگر شما حیاط بزرگی دارید که می خواهید یک سگ نگهبان زیبا و پر ابهت در آن نگهداری کنید، این نژاد می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

نگهداری سگ در حیاط

سگ سرابی

یکی از سگ های ترسناک که از نژادهای اصیل ایرانی است، سگ سرابی می باشد که ظاهری بسیار خشن و جثه ای بزرگ دارد که در نگاه اول، هر بیننده ای را می ترساند. شواهد زیادی در آثار تاریخی ایران وجود دارد که این سگ ها در جنگ های تاریخی ایران و به عنوان مثال در دوران هخامنشیان، به عنوان بخشی از سپاه ایران بوده اند و بر علیه دشمنان مبارزه می کردند. تعداد افراد کمی هستند که با این سگ های بزرگ و پر ابهت ارتباط برقرار می کنند و می توان گفت محبوبیت آنچنانی به عنوان حیوانات خانگی ندارند و بی شک نگهبانان بهتری هستند.

نگهداری سگ در حیاط

سگ گلدن رتریور

یکی از سگ هایی که در کل جهان به عنوان یک همراه خوب و دوست داشتنی برای خانواده ها شناخته می شود، سگ گلدن رتریور است که بسیار مهربان، خوش اخلاق و صبور می باشد. این سگ ها دقیقاً سگ خانوادگی هستند و دوست دارند که در همه زمان و هر جایی در کنار صاحب خود باشند با او بازی کنند. اگر به دنبال یک سگ پر انرژی و دوست داشتنی می گردید که بتواند انرژی زیادی به شما و خانواده تان بدهد، بی‌شک این نژاد برای شما گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

نگهداری سگ در حیاط

سگ روتوایلر

یکی از نژادهایی که بیشتر برای نگهبانی مورد استفاده قرار می گیرد، روتوایلر است. این سگ های آرام و مهربان، جثه بزرگی دارند و بسیار قوی هستند و همین باعث شده در بسیاری از موارد در پلیس و ارتش از آنها استفاده کنند. البته در نظر داشته باشید که اگر شما این سگ ها را از دوران کودکی تربیت کنید و در کنار خود نگه دارید، آنها بسیار اجتماعی و مهربان خواهند بود و می توانید یک سگ با جثه بزرگ و با ابهت بالا را در کنار خود داشته باشید. متاسفانه شایعه پراکنی های ناعادلانه و زیادی در خصوص این سگ ها شده و می گویند که آنها بسیار خطرناک و وحشی هستند، اما بدانید که فقط کافیست این سگ‌ها آموزش درستی ببینند، تا بتواند با زندگی اجتماعی و خانوادگی کنار بیایند.

نگهداری سگ در حیاط

سگ هاسکی

بی شک نژاد سگ هاسکی یکی از محبوبترین و معروفترین نژاد ها در جهان است و همه ما این سگ ها را به چشمان آبی می شناسیم. سگ هاسکی بسیار پر انرژی و مستقل است و به همین دلیل نیاز به فعالیت بدنی بسیار زیاد دارد و فضای در اختیار آنها باید به گونه ای باشد که بتواند دائم بازی کند و انرژی خود را تخلیه سازد.
این سگ ها برای نگهبانی مناسب نیستند و بیشتر تمایل دارند که به جای پارس کردن زوزه بکشند. ریزش موی این سگ زیاد است و شاید در نگاه اول برای شما یک مشکل باشد. از طرفی نگهداری از این سگ زیبا برای شما، می تواند تا حدی چالش‌برانگیز باشد، به همین دلیل پیشنهاد ما در سایت دهکده حیوانات، این است که حتماً قبل از اقدام به خرید این سگ در مورد تمام ویژگی ها و نکات مهم آن تحقیق کنید. در صورتی که دوست دارید یک سگ از نژاد هاسکی داشته باشید، قطعاً باید وقت آزاد زیادی را به سگ خود اختصاص دهید و در دوران کودکی آموزش‌های شدید و بسیار زیادی به او بدهید تا در بزرگسالی برای شما مشکل ساز نشود. این نکته را فراموش نکنید که سگ های هاسکی نیاز به یک صاحب قاطع و پر ابهت دارند.

نگهداری سگ در حیاط

سگ ژرمن شپرد

سگ ژرمن شپرد، دومین سگ محبوب در ایران و جهان است که بی شک همه ما این سگ زیبا را در سریال معروف رکس دیده ایم. ژرمن شپرد یکی از نژادهای قدیمی سگ است که قابلیت های بسیار زیادی دارد و از طرفی بسیار باهوش و کار آمد است. این سگ ها بسیار آموزش پذیر می باشند و می توانند در کارهای بسیار زیادی کمک انسان کنند؛ که عبارتند از استفاده برای نیروهای پلیس و پیدا کردن مواد مخدر، هلال احمر، ارتش، کمک کردن و راهنمایی افراد ناتوان و ... .
وقتی از این سگ ها نگهداری می کنید، آنها با شما دوست خواهند شد و بسیار مهربان و وفادار هستند. البته اگر شما وقت آزاد کمی برای بازی کردن با ژرمن شپرد و وقت گذراندن با آن دارید، بهتر است از فکر خریدن سگ بیرون بیاید چرا که آنها انرژی ذهنی و جسمی بسیار بالایی دارند و به همین دلیل باید به صورت روزانه بازی کنند و فعالیت زیادی داشته باشند. زمانی که انرژی این سگ ها تغذیه نشود، آنها رفتارهای مخرب مانند کندن زمین، پارس کردن و جویدن وسایل مختلف را از خود بروز می دهند. در ضمن این سگ ها، سگ های نگهبان بسیار خوبی هم هستند.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید