سگ ناقل چه بیماری است

انواع نژاد سگ ها تاثیرات مثبتی بر زندگی صاحبانشان دارند. سگ ها بر رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی در کودکان تاثیر می گذارند و به رفع استرس و اضطراب در افراد کمک می کنند. اگرچه سگ ها می توانند برای سلامتی صاحبانشان مفید باشند، ولی باید توجه داشته باشید که سگ ها بعضی اوقات میکروب هایی را به همراه دارند که ممکن است، برای سلامتی انسان ها مضر باشد. 

سگ ناقل چه بیماری هایی است

بیماری هایی که سگ ناقل آن ها است عبارتند از :

  • ویروس هاری در سگ ها: ویروس هاری خطرناک ترین ویروسی است که از سگ به انسان منتقل می شود. این ویروس در بزاق دهان سگ وحشی وجود دارد و از طریق گازگرفتگی به انسان منتقل می شود. این ویروس بر روی سیستم عصبی فرد اثر میگذارد و در نتیجه، باعث مرگ انسان می شود.
  • بیماری تب مالت در سگ ها: تب مالت نوعی بیماری باکتریایی است که در اثر تماس با حیوانات آلوده و محصولات آلوده مانند شیرخام و یا ورود باکتری ها در زخم های پوستی، ایجاد می شود. بیماری تب مالت در سگ ها باعث ناباروی، سقط جنین و عفونت چشم و مغز می شود و در انسان ها ممکن است در اندام های تولید مثل تاثیر بگذارد و موجب سقط جنین در زنان باردار شود.
  • کمپیلوباکتری در سگ ها: کمپیلوباکتری نوعی باکتری است که بدن حیوانات و انسان ها را در حدود یک هفته به خطر می اندازد. این بیماری از طریق مدفوع سگ آلوده، غذا و آب و یا محیط زیست آلوده پخش می شود. علائم کمپیلوباکتری درسگ ها، اسهال است و در انسان ها اسهال همراه با تب، تهوع و استفراغ و بی حالی است.
  • سالمونلا در سگ ها: این باکتری در روده ی سگ ها وجود دارد و از طریق محصولات خام(مانند شیر خام) و بزاق دهان سگ آلوده به انسان منتقل می شود و باعث اسهال، تب، از دست دادن اشتها و گرفتگی شکم می شود.
  • کنل کاف یا سرفه لانه ای در سگ ها: این بیماری عفونت دستگاه تنفسی سگ که به نام کنل کاف یا سرفه لانه ای معروف است. این بیماری در محل هایی که سگ ها به صورت گروهی زندگی میکنند، بیشتر وجود دارد و از طریق تماس مستقیم و سطوح آلوده و راه هوایی به دیگری منتقل می شود. علائم بیماری سرفه لانه ای شامل: سرفه خشک و شدید، تب، عطسه، آبریزش بینی و بی حالی است.
  • ویروس کاپنوسیتوفاگ در سگ ها: این ویروس در بدن سگ بخصوص در دهان سگ زندگی می کند و از طریق خراش یا تماس نزدیک با سگ منتقل می شود. افراد مبتلا به سرطان و افرادی که طحال ندارند، یا دارو های خاصی مصرف می کنند، در معرض این بیماری هستند. ویروس کاپنوسیتوفاگ سگ ها را بیمار نمی کند، اما در انسان باعث تب، اسهال، استفراغ و سردرد می شود.
  • بیماری لایم در سگ ها: یکی از شایع ترین بیماری های منتقل شده، از طریق کنه است. این بیماری از عفونت شروع و در نتیجه باعث ورم مفاصل، درد و لنگیدن سگ می شود. علائم بیماری لایم در سگ ها شامل: کمبود اشتها، کاهش وزن، افزایش ادرار و تشنگی، استفراغ و اسهال، مشکلات تنفسی.
  • ویروس دیستمپر
  • ویروس پاروا
  • ویروس پتوسیپروزپس
  • ویروس کیست هیداتیک
  • بیماری عضله قلب، کاردیومیوپاتی
  • بیماری های انگلی سگ که شامل: داخلی(کرم های گرد و کرم های نواری) و خارجی(کک، شپش و گری) است.

سگ ناقل بیماری

با سگ ناقل بیماری چه کنیم

بعد از تماس با سگ بیمار و تمیز کردن فضولات سگ، حتما شستشوی دست با صابون و آب انجام شود.

ظرف و وسایل خود را با سگ بیمار به اشتراک نگذارید.

به سگ بیمار اجازه لیس زدن به صورت و دست ها را ندهید.

سگ ها را تمیز نگه دارید و ناخن هایشان را بگیرید.

در صورت مشاهده علائم غیر عادی، حتما برای معاینه سگ به دامپزشک مراجعه کنید.

سگ ها را از محیط آلوده دور کنید.

داشتن تغذیه مناسب

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید