آیا حیوانات خانگی به کرونا مبتلا می‌شوند؟

کرونا ویروس 2019 (COVID-19) یکی از ویروس های خانواده کرونا است که می تواند تاثیرات گسترده ای روی سلامت انسان بگذارد و همانطور که همه می دانید نشانه های ابتلا به این ویروس عبارتند از: تب، آبریزش بینی، سرفه های خشک و گلودرد که به دلیل وجود همین علائم گفته می شود که شباهت زیادی بین این بیماری و سرماخوردگی معمولی وجود دارد. روش ابتلا به این بیماری واگیر کردن از فرد بیمار در اثر داشتن تماس مستقیم است و تاثیرات اصلی این بیماری روی ریه افراد می باشد که به همین صورت ما شاهد این هستیم. تقریبا همه ما با این ویروس آشنایی داریم و تاثیرات منفی آن را بر روی زندگی حس میکنیم. اما سوالی که در این مطلب از دهکده حیوانات به آن پاسخ می دهیم این است که "آیا حیوانات خانگی به کرونا مبتلا می شوند؟" پس با ما همراه باشید تا با به دست آوردن اطلاعات مناسب در خصوص ویروس کرونا و حیوانات خانگی، سلامت اعضای خانواده و حیوانات خانگی خود را تضمین کنید.

ویروس کرونا در حیوانات خانگی

ویروس کرونا در حیوانات خانگی، اهلی و حتی حیوانات وحشی بسیار رایج است و می توان آثار وجود ویروس های خانواده کرونا را در حیواناتی مانند اسب، سگ، شتر، خفاش، گربه و… دید. البته انتقال این ویروس از حیوانات به انسان معمولا کمتر پیش می آید، اما در صورتی که ساختار DNA ویروس بتواند جهش پیدا کند ما شاهد این موضوع خواهیم بود که انسان ها نیز به این ویروس مبتلا خواهند شد (دقیقا مثل وضعیتی که در حال حاضر داریم). در میان حیوانات خفاش ها یکی از میزبان های مناسب برای ویروس محسوب می شوند و میتوانند که این ویروس را از یک گونه جانوری به گونه دیگر انتقال دهند. در ضمن باید بدانید که کرونا ویروس 2019 اولین ویروسی نیست که از طریق خفاش به انسان منتقل شده باشد و قبل از آن  بیماری هایی مانند مرس و سارس نیز ابتدا از خفاش به شتر و بعد از آن از شتر به انسان منتقل شدند. اما در حال حاضر شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این ویروس مستقیما از خفاش به انسان سرایت کرده و توانسته موجی از ترس را در جامعه جهانی ایجاد کند. در چنین شرایطی همه نگران سلامتی خود، اعضای خانواده و حیوانات خانگی خود هستند.

انتقال ویروس کرونا از انسان به حیوانات خانگی

در شرایط کنونی این سوال برای افرادی که از حیوانات خانگی مراقبت می کنند پیش آمده است که آیا ممکن است من از طریق حیوان خانگی خود مبتلا به ویروس شوم؟ یا اینکه امکان دارد که حیوانات خانگی از انسان ها واگیر کنند؟ منابع مختلفی تا مدت زیادی بر این باور بودند که ویروس کرونا یا COVID-19 نمی تواند تاثیری روی حیوانات خانگی داشته باشد و از طرفی نمی تواند بین انسان و حیوان منتقل شود. این اطلاعات خیال افرادی که حیوانات خانگی دارند را تا حد زیادی راحت کرده بود تا اینکه یک خبر باعث نگرانی همه شد. در اواخر فوریه تست های انجام شده بر روی یک سگ نشان داده است که این حیوان به کرونا ویروس 2019 مبتلا شده، اما نشانه های ابتلا روی آن حیوان بسیار ضعیف است. از آنجایی که صاحب این سگ مبتلا به ویروس کرونا بوده، گفته می شود که این ویروس توانسته از انسان به حیوان منتقل شود (و این در طول تاریخ پزشکی بی سابقه است!).

انتقال ویروس کرونا از انسان به حیوانات خانگی

موضوعی که در مورد این خبر باید به یاد داشته باشید این است که همه تست های انجام شده روی انواع نژاد سگ نشان دهنده این است که این سگ مبتلا به کرونا است، ولی سایر معاینات انجام شده نشان دهنده این است که هیچ نشانه های بیماری در سگ مشاهده نمی شود. نکته مهمی که باید در این خصوص بدانید این است که ویروس ها میتوانند در گونه های جانوری مختلف به گردش در بیایند، اما در این میان فقط بعضی از گونه ها علائم بیماری را تجربه می کنند. در ضمن نکته دیگری هنوز صحت آن اثبات نشده این است که حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نمیتوانند انتقال دهنده این ویروس به انسان ها باشند و به این صورت باید در نظر داشته باشید بهتر است با رعایت بهداشت حیوانات خانگی خود از مبتلا شدن آنها به ویروس جلوگیری کنید و به آنها اجازه خروج از خانه را ندهید. اما به هیچ عنوان در این شرایط با حیوانات خانگی خود بد رفتاری نداشته باشید و آنها را از خانه بیرون نکنید، چرا که بسیاری از حیوانات خانگی آماده مواجه شدن با دنیای بیرون را ندارند و با این کار عملا حیوانات خانگی خود را به سمت مرگ می فرستید. به یاد داشته باشید که با قرنطینه کردن خود و سگتان بی شک هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد و در صورتی که حیوانات خانگی شما به این ویروس مبتلا شدند حتما شما یا اطرافیانتان انتقال دهنده ویروس به این حیوان بوده اید. پیشنهاد متخصصان ما در دهکده حیوانات این است که دقیقا همان کارهایی که برای پیشگیری در روابط به سایر انسان ها انجام میدهید را در خصوص حیوانات خانگی خود به یاد داشته باشید تا به این صورت امنیت خانواده و حیوانات خانگی خود را تامین کرده باشید. در ضمن وقتی احساس مریضی کردید سعی کنید که حیوان خانگی خود را به افرادی که سالم هستند بسپارید و آنها را از خود دور نگه دارید.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید