نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی

با توجه به دیدگاه اسلام، نگهداری از سگ به هدف محافظت از گله، شکار، کمک کردن به افراد نابینا، ردیابی مواد مخدر، ردیابی افراد زیر آوار و ... در خارج از خانه مباح بوده و هیچ مشکلی ندارد. اما در فرهنگ ما ایرانیان، نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی و شرعی مشکل داشته و تا حد ممکن نباید آن‌ها را در خانه نگه داشت. همچنین در پی بیماری‌های گاه و بی‌گاهی که منشا آن سگ‌ها هستند، پزشکان زیادی نگهداری از سگ‌ها را توصیه نمی‌کنند. با این حال، بهتر است از دیدگاه سایر پزشکان در خصوص نگهداری سگ در منزل نیز مطلع شویم.

نگهداری سگ از نظر پزشکی

از نظر پزشکی به ویژه روانشناسی، نگهداری از حیوانات خانگی برای سلامتی بسیار مفید است. آن‌ها می‌توانند فرصت‌های ورزشی را فراهم کنند، شما را وادار به بیرون رفتن کنند و همچنین بر روحیه شما تاثیر مثبت بگذارند. پیاده‌روی منظم یا بازی کردن با حیوانات خانگی به ویژه سگ‌ها، می‌تواند فشار خون و سطح کلسترول را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که سگ‌ها می‌توانند موجب کاهش استرس، افزایش شادی و سلامت روح شوند. سایر مزایای نگهداری از سگ عبارتند از کاهش فشار خون، کاهش سطح تری‌گلیسرید، پر کردن اوقات تنهای و غیره. با این حال حیوانات خانگی، گاهی اوقات می‌توانند ناقل ویروس و میکروب‌های خطرناک باشند؛ به گونه‌ای که حتی اگر حیوانات سالم به نظر برسند، باز هم می‌توانند سلامتی ما را به خطر بیاندازند.

keeping dogs at home From point of medically1

توصیه پزشکان در خصوص نگهداری از سگ

همانطور که گفتیم نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی شامل دیدگاه‌های متفاوتی است. معمولاً بسیاری از افراد، بدون در نظر گرفتن مسائل شرعی و پزشکی اقدام به نگهداری از سگ می‌کنند. از همین رو، پزشکان توصیه‌هایی را به آن‌ها دارند که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انتخاب نژادی مناسب

قبل از خرید سگ حتما نژادهایی را انتخاب کنید که کمترین خطر را برای سلامتی شما دارند. نژادهایی را انتخاب کنید که ریزش موی کمتری داشته باشند، کم پشت باشند، آرام و ساکت باشند و تحرک کمی داشته باشند. کودکان زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف مستعد بیمار شدن هستند. زنان باردار نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند و نباید در کنار سگ‌ها زندگی کنند. انواع نژاد سگ‌ ها می‌توانند به راحتی بیماری زونوتیک را به انسان‌ها منتقل کنند.

نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی

مدام دست‌های خود را بشویید

فرقی نمی‌کند که تا چه میزان در کنار سگ‌های خود بوده‌اید و چقدر با آن‌ها بازی کرده‌اید. نکات مهمی درباره نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی وجود دارد که یکی از آن‌ها، شستن مداوم دست‌هاست. بعد از هر تماس، حتماً باید دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا خطر ابتلا به مریضی را کاهش دهید. بعضی از افراد تصور می‌کنند که بعد از غذا دادن به سگ‌ها نیازی به شستشوی دست‌ها نیست. اما اشتباه نکنید، هنگامی که ظرف سگ‌ها را تعویض می‌کنید به ظرف کثیف آن‌ها دست زده‌اید. بزاق سگ می‌توانند تا مدت‌ها بر روی ظرف باقی بماند. استفاده از آب و صابون کفایت می‌کند، اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید از مواد ضدعفونی کننده نیز در کنار آن استفاده کنید.

نظافت سگ خود را رعایت کنید

یکی از مهمترین توصیه‌های پزشکی که می‌تواند اصلی‌ترین توصیه آن‌ها نیز باشد، رعایت نظافت سگ‌ها توسط صاحبان آن‌ها است؛ به گونه‌ای که باید تمام دوره‌های درمانی و واکسیناسیون را به طور مداوم طی کرد. همچنین تغذیه مناسب، نطافت دندان، شستشوی مکرر، استفاده از پاپوش‌های مخصوص، دادن قرص‌های ضد انگل و ... نیز توصیه شده و باید آن‌ها را مو به مو اجرا کرد. موی سگ بهترین مکان برای کک‌هاست. از این رو نباید از کک‌زدایی و دادن قرص‌های ضد انگل به آن‌ها غافل شد.

نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی
در این مطلب به بررسی دیدگاه‌های مختلف در خصوص نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی پرداختیم. سگ‌ها موجوداتی بسیار دوست‌داشتنی و باوفا هستند. اما، این دلیل نمی‌شود که از بیماری‌هایی که می‌توانند به انسان منتقل کنند صرف نظر کنیم. دیدگاه‌های مختلفی درباره نگهداری از سگ وجود دارد که هر کدام توسط برخی تایید و توسط برخی رد می‌شود. اما، به طور کلی نگهداری از سگ هم مزایایی دارد و هم معایبی. بنابراین، نباید به طور متعصبانه به قضیه نگاه کرد و بهتر است خیلی منطقی با آن برخورد کرد.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید