نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر

معمولاً این مادر توله سگ‌ها هستند که طبق غریزه خود، آن‌ها را پرورش می‌دهند. آن‌ها تمام سلسله مراتب آموزشی را به ترتیب از شیرخوردن تا راه رفتن به توله‌های خود یاد می‌دهند. اما این روزها تجارت حیوانات خانگی بسیار رونق یافته و از مادرها تنها برای به‌دنیا آوردن توله‌ها استفاده می‌شود. بنابراین نگهداری از توله انواع نژادهای سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر، کار را برای صاحبان سخت می‌کند. اما نگران نباشید، در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه پرورش توله سگ‌های تازه متولد شده آشنا کنیم.

مراقبت از توله سگ های تازه متولد شده

ممکن است در ابتدای راه نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر، کمی کم حوصله و عصبی شوید، اما کم‌کم به مادر بودن عادت خواهید کرد؛ تا جایی که اگر لحظه‌ای در کنار توله سگ خود نباشید نگران اوضاع و احوال او خواهید شد. با ما همراه باشید تا شما را با اصول نگهداری از سگ‌های تازه متولد شده آشنا کنیم.

نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر

توله سگ‌ها را گرم نگه دارید

معمولا، توله‌ سگ‌ها طبق غریزه‌ای که دارند برای گرم شدن، مانند پنگوئن‌ها دور هم جمع می‌شوند. با این وجود باز هم در تنظیم دمای بدن خود با مشکل مواجه هستند و این شمایید که باید با فراهم کردن شرایط مناسب، آن‌ها را گرم نگه دارید. برای این کار می‌توانید از لامپ‌های 40 وات استفاده کنید. دمای مناسب برای توله سگ‌ها بین 30 الی 33 درجه سانتی گراد می‌باشد.

آن‌ها را با شیشه شیر تغذیه کنید

برای نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر، باید به تغذیه آن‌ها کاملا توجه کنید. توله سگ‌ها باید تا 2 هفتگی فقط شیر مصرف کنند. از این رو، هرگز به جای شیر طبیعی از شیر خشک و غیره استفاده نکنید. بهتر است شیشه شیرهایی را انتخاب کنید که سری آن‌ها نازک باشد. دهان توله سگ‌ها بسیار کوچک بوده و توانایی باز کردن بیش از حد آن را ندارند. توصیه می‌شود هرگز از شیر گاو استفاده نکنید؛ چراکه معده آن‌ها را بهم می‌ریزد. بهتر است شیرهای مخصوص سگ که حاوی فسفر و کلسیم است، خریداری کنید. همچنین شیرها باید ولرم باشند، نه خیلی داغ و نه خیلی سرد.

نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر

نظافت توله سگ‌ها را رعایت کنید

برخلاف نوزادان، توله سگ‌ها تمایلی به زیاد دستشویی کردن ندارند. شما موظفید تا توله‌ها را بعد از هر وعده غذایی وادار به دستشویی کردن کنید. معمولاً مادرها این کار را با لیس زدن پشت (مقعد) توله‌ها انجام می‌دهند، اما شما می‌توانید از یک پد پنبه‌ای یا قلم مو برای این کار استفاده کنید. توجه داشته باشید که پد یا قلم مو هرگز نباید سخت و تیز باشند. برای این کار قلم مو یا پد را به آرامی در پشت توله سگ بمالید تا او را وادار به دستشویی کردن کنید.

آن‌ها را به موقع از شیر بگیرید

یکی از نکات مهم در نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر، اضافه کردن غذای کمکی در کنار شیر است. همانطور که گفتیم توله سگ‌ها تا دو هفتگی صرفاً باید شیر بخورند. اما بعد از دو هفته، باید کم‌کم غذاهای کمکی را به آن اضافه کرد. مقداری غذای مخصوص سگ را در شیر حل کنید و با شیشه شیر به آن‌ها بدهید. اگر توله‌ها با خوردن این نوع غذا احساس ناراحتی کردند، بهتر است آن را عوض و غذاهای دیگر را جایگزین کنید.

نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر

از نگهداری توله سگ بدون مادر نترسید

دیدید که اگر تمام مراحل را به درستی طی کنید، نگهداری از توله سگ‌های تازه متولد شده چقدر شیرین می‌شود. تنها کافیست کمی صبور باشید و تمام دستور العمل‌ها را مو به مو اجرا کنید. خواهید دید که پس از 1 ماه، توله سگ شما بالغ شده و قادر است به تنهایی از خود مراقبت کند. به یاد داشته باشید که سگ‌ها در این سن بسیار بازیگوش هستند و اگر به خوبی تربیت نشوند در ادامه سرکش خواهند شد. بنابراین بهتر است در همان ابتدای تولد، مسئله آموزش را کاملا جدی بگیرید و با اتخاذ بهترین روش‌ها، اقدام به تعلیم آن‌ها کنید.
در این مطلب شما را با نحوه نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر آشنا کردیم. توله سگ‌ها در این سن بسیار ضعیف هستند و حتی توانایی باز کردن چشم‌های خود را ندارند. از این رو، در پرورش دادنشان بسیار کوشا باشید و نقش یک مادر مهربان را برای آن‌ها ایفا کنید.

نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید