علائم زایمان سگ

بارداری سگ یکی از مهیج ترین و شگفت انگیزترین اتفاقاتی می باشد که حیوان و صاحب سگ با آن مواجه می شود. همچنین علائم زایمان سگ یکی از سؤالات رایج بوده که صاحبان سگ از خود می پرسند. البته سگ ها به صورت غریزی قادر به اتمام پروسه زایمان خود هستند. پس فراهم نمودن محیطی مناسب جهت سپری کردن مراحل زایمان برای سگ تنها کاری است که باید صاحب آن انجام دهد. برای آشنایی با علائم زایمان سگ با دهکده حیوانات همراه باشید.

راهنمای جامع زایمان سگ

قبل از شناسایی علائم زایمان سگ باید از باردار بودن آن اطمینان یافت. یکی از علائم بارز بارداری در سگ، دمای بدن می باشد. پس در طول شبانه روز برای چندین بار از طریق دماسنج دمای بدن حیوان را گرفت. در صورتی که دمای بدن روی 38.5 سانتی گراد یا بیشتر باشد بدون شک سگ حامله است. همچنین سگ های باردار یک هفته پیش از زایمان بی اشتها و گوشه گیر می شوند. بنابراین صاحب سگ بعد از اینکه از حاملگی حیوان اطمینان یافت بایستی مکانی مناسب جهت زایمان مهیا سازد. سپس با تمام مراحل زایمان آشنا شود. ناگفته نماند که صاحب سگ باید به صورت مستمر با دامپزشک در تماس باشد و توصیه های ضروری را دریافت نماید.

از علائم زایمان سگ در روزهای انتهایی می توان به شل شدن رباط های لگن حیوان و انقباضات تدریجی در شکم به ویژه عضلات آن اشاره کرد. همچنین کاهش حرارت بدن حیوان به اندازه یک درجه سانتی گراد یکی دیگر از علائم نزدیک شدن زمان زایمان است. زیرا این امر دقیقاً 24 ساعت پس از فراغت رخ می دهد. البته سگ هایی تجربه زایمان اول را دارند، 3 هفته قبل از زایمان با افزایش سایز پستان ها مواجه می شوند. بنابراین زایمان سگ یک پروسه مهم بوده که صاحب سگ باید آموزش مدنظر را ببیند.

علائم زایمان سگ شیتزو

علائم زایمان سگ شیتزو

علائم زایمان سگ شیتزو همانند سایر سگ ها یکی می باشد. اما این نوع سگ از جثه ریز و موهای بلندی برخوردار بوده که به عنوان یک سگ مینیاتوری نیز شناخته می شود. بنابراین از علائم بارز زایمان سگ شیتزو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بروز رفتارهای لانه گزینه و عجیب و همچنین افزایش بی قراری حیوان
  • کاهش دمای بدن سگ در چند ساعت مانده به زایمان
  • افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس
  • آغاز انقباضات شکمی
  • افت سریع سطح پروژسترون

علائم زایمان سگ اشپیتز

علائم زایمان سگ اشپیتز

علائم زایمان سگ اشپیتز نیز شبیه دیگر سگ های اطراف بوده که 6 ماه بعد از اولین پریودی رخ می دهد. این نژاد از سگ بسیار شبیه گرگ ها بوده که گوش های ایستاده، کوچک و نوک تیز دارد. همچنین موهای ضخیم و پرپشت، سر مثلثی شکل و چشم های بادامی از دیگر خصوصیات آن می باشد. این نژاد به دلیل کمیاب بودن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید زمان زایمان توجه ویژه ای به آن داشت. پس از علائم مهم زایمان در سگ اشپیترز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خروج ترشحات زیاد از واژن یا حالت تهوع
  • لیسیدن مداوم ناحیه تناسلی
  • پنجه کشیدن روی جای خواب به صورت مستمر
  • کاهش اشتها در بازه زمانی 24h قبل از زایمان
  • بی حال بودن و خستگی
  • کاهش یک درجه دمای بدن
  • بروز لانه گزینی و رفتارهای عجیب
  • بی قراری سگ
  • مدت زایمان سگ

جهت تشخیص علائم زایمان سگ باید اطلاعات کافی در مورد مدت زمان بارداری در دسترس باشد که این بازه زمانی 62 الی 65 روز است. البته محاسبه دقیق زمان لقاح در سگ دشوار می باشد. زیرا سگ ماده قبل و بعد از پروسه تخمک گذاری قادر به پذیرای سگ نر است. درنتیجه زمان شروع زایمان سگ به درستی تخمین داده نمی شود. البته دامپزشک با معاینه سلول های موجود در دیواره واژن این حیوان می تواند به طور تقریبی زمان زایمان را برآورد کند. پس بهترین زمان جهت زایمان سگ همان 63 روزگی می باشد. ناگفته نماند که طول مدت زایمان بسته به نژاد سگ متفاوت است. بنابراین تعداد توله ها، تجربه و قدرت بدنی مادر در مدت زمان زایمان دخیل می باشد.

محل مناسب برای زایمان سگ

بعد از بروز علائم زایمان سگ باید از مکان مناسب برای آن اطمینان یافت. زیرا سگ برای زایمان راحت به مکانی گرم، دنج و شرایط مناسب نیاز دارد تا توله ها را به دنیا بیاورد. البته غریزه سگ ها و احساس امنیتی که در طول شب دارند، معمولاً بخش تاریک شب را برای زایمان بر می گزینند.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید