علت سرفه کردن سگ

اینکه سگ شما سرفه کند اصلاً غیرعادی نیست چون این واکنشی طبیعی در بدن این حیوانات است. برای حیوانی که در هر ثانیه چهار تا شش بار نفس می‌کشد این اصلاً عادی نیست که گاهاً در طول روز چندین بار متوالی سرفه کند اما اگر حیوان خانگی شما این کار را بیش از حد معمول انجام دهد باید بابت سلامت آن نگران شوید. در بسیاری موارد یک بیماری خاص موجب سرفه ‌های متوالی در سگ شما شده است.

سرفه کردن سگ

انواع نژاد سگ ‌ها نیز همانند دیگر موجودات زنده ممکن است در معرض کثیفی‌ها و گرد و خاک سرفه کنند. البته باید گفت که این موجودات زیبا و جذاب دقیقاً مثل ما بخاطر برخی بیماری ‌های عفونی و میکروبی نیز سرفه می‌کنند! این حیوانات موجودات اجتماعی هستند و به شکلی نرمالی بو می‌کشند و دماغ خود را به اجسام مختلفی می‌مالند. به همین علت است که باکتری‌ها و ویروس‌ها به سرعت از سگی به دیگری منتقل می‌شوند. جرم‌ها و کثیفی‌هایی که روی سطح زمین، مبلمان، ظرف غذا، اسباب‌بازی و سایر سطوح باقی می‌مانند می‌توانند باعث ابتلای سگ ‌ها به بیماری ‌های مختلفی باشند. سگ شما ممکن است به علل زیر سرفه کند.
سرفه قهوه‌ای : سرفه کندل یا همان سرفه قهوه‌ای به یک سرفه عمیق اما نرم و کم‌تکرار در سگ گفته خواهد شد. سرفه قهوه‌ای بشدت مسری است و سریع بین سگ ‌ها منتقل خواهد شد اما یک مشکل جدی نیست. تا وقتی که او در خوراک خود دچار مشکل نشود و در انجام امور روزمره احساس ضعف نکند، نیازی نیست آن را جدی بگیرید و به فاصله یک هفته به مرور این نشانه از بین خواهد رفت. دام‌پزشک شما باید مطمئن شود که سگ شما برای درمان به آنتی‌بیوتیک یا داروی خاصی نیاز ندارد.

سرفه کردن سگ

عفونت‌های قارچی : قارچ‌ها به شکل بالقوه در خاک یا هوا وجود دارند و ممکن است از طرق مختلفی حیوان شما را مبتلا کنند. برای درمان سریع این نوع ابتلا داروهای خاصی توسط دام‌پزشک تجویز شده و نیازی نیست تا در مورد آن نگران باشید. این عفونت‌های در صورت تشخیص سریع به سرعت درمان خواهند شد.
کرم‌های قلبی : پشه‌ها ناقل این نوع بیماری هستند، بررسی‌ها و چکاپ ماهانه و واکسن‌هایی با طول عمر 6 ماه می‌توانند سگ شما را از ابتلا به این عفونت مصون نگه دارند. در این مورد باید تمام تلاش خود را برای پیشگیری به کار بگیرید اما در صورت ابتلا، حیوان خانگی شما دچار مشکلات جدی خواهد شد و درمان او زمان‌بر و گران قیمت خواهد بود.
هاری : این ویروس در هوا منتقل می‌شود و اگر در زمان مناسبی درمان آن آغاز نشود می‌تواند یک بیماری جدی و خطرناک تلقی شود.
بیماری قلبی : قلب می‌تواند دچار مشکلات متفاوتی شود اما اغلب مشکلات قلبی منجر به سرفه ‌های ممتد در سگ شما خواهند شد. مشکلاتی از جمله ضعف در دریچه قلب یا تضعیف عضله از اختلالات شایع قلبی هستند و باید با حساسیت وضعیت آن پیشرفت آن‌ها را بررسی کرد. سرفه یک نشانه قوی برای مشکلات قلبی است و باید آن را جدی بگیرید. نارسایی احتقانی قلب جدی‌ترین مشکلی است که می‌تواند باعث اختلال در عملکرد معمول بدن سگ شود.
مشکلات ریوی : برونشیت و ذات‌الریه بیماری ‌های ریوی شایعی هستند که می‌توانند عامل سرفه های ممتد و طولانی در سگ شما شوند. علل ایجاد این بیماری بشدت متنوع هستند و امکان دارد از غذای ناسالم، بلعیدن چمن‌ها یا لیسیدن سطوح خاکی ایجاد شود. آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان این نوع بیماری ‌ها تأثیر بالایی دارند و در اغلب موارد کارگشا هستند. هرچند اگر مشکل خیلی جدی شود، ممکن است او به جراحی نیاز پیدا کند. معمولاً اگر به سرطان ریه مبتلا شده باشد به این روش برای درمان نیاز پیدا می‌کند.

راه درمان سرفه سگ

در شرایط زیر نیاز است تا سریعاً با متخصص ارتباط گرفته در صدد رفع مشکل برآیید.

  • سرفه ‌ها برای یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد
  • بشدت خسته و ضعیف به نظر برسد
  • تب داشته باشد
  • تغذیه سگ مشکل شده باشد
  • دارای بیماری ‌های مزمن دیگری باشد

معمولاً سؤالاتی که نیاز است تا نزد دام‌پزشکان به آن پاسخ دهید تا آن‌ها بتوانند ریشه و علت سرفه های سگ شما را تعیین کنند به شرح زیر هستند:

  • آیا سگ شما در هنگام تنفس دچار اختلال، آزار و اذیت می‌شود؟ صدای اضافی داشته است؟
  • سگ شما در چه برهه‌ای از روز سرفه می‌کند؟ بعد از انجام چه کارهایی؟
  • صدای سرفه او به چه شکل است؟
  • سرفه ‌ها خشک یا خیس هستند؟
  • آیا این سرفه تا وقتی که سگ دچار حالت تهوع شوند ادامه پیدا می‌کنند؟

پس از پاسخگویی به سوالاتی از این دست متخصص، آزمایش‌هایی برای تعیین وضعیت سگ شما تدارک خواهد دید. او ابتدا نیاز دارد تا بفهمد آیا سرفه های آلرژیک ، ویروسی، باکتریایی هستند یا علت دیگری در پس این مسئله نهفته است.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید