علت باز نشدن چشم توله سگ

توله سگ‌ها در بدو تولد، فاقد دو حس بینایی و شنوایی هستند. این امر حداقل تا دو هفتگی طول می‌کشد و پس از آن توله سگ‌ها کم‌کم آن‌ها را پیدا می‌کنند. پس اصلی‌ترین علت باز نشدن چشم توله سگ، مربوط به آناتومی آن‌ها بوده و کاملاً طبیعی است. اما در برخی مواقع حتی پس از چند هفته نیز، این امر میسر نمی‌شود که در اینجا باید کمی نگران شد. ممکن است توله سگ نابینا به دنیا آمده باشد و یا اینکه هنگام زایمان دچار مشکل شده است. البته این فقط یک حدس است و بهتر است برای اطمینان بیشتر، به یک دامپزشک با تجربه مراجعه کنید.

علت باز نشدن چشم توله سگ چیست؟

همانطور که گفتیم دلایل زیادی برای باز نشدن چشم توله‌ها وجود دارد که شایع‌ترین آن نابینا شدن هنگام زایمان است. اما در برخی مواقع، امکان عفونت در چشم‌ها وجود دارد که تنها دامپزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد. برخی توله سگ‌ها پس از گذراندن سال‌های ابتدایی تولد، دچار مشکلات بینایی می‌شوند که در ادامه به رایج‌ترین آن اشاره می‌کنیم.

تروما

تروما یا ضربه شدید، یکی از دلایل شایع در نابینا شدن توله سگ‌هاست. توله سگ‌ها در این سن بسیار بازیگوش هستند و مدام در حال جنب و جوش می‌باشند. ممکن است در حین بازی به زمین بخورند و بعد از آن خیلی عادی به بازی کردن ادامه دهند. اما تروما کم‌کم آثار خود را می‌گذارد و پس از مدتی، موجب از بین رفتن مویرگ‌ها و قرنیه چشم آن‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است همیشه توله سگ‌های خود را مورد بازبینی قرار دهید و اگر لخته خون یا هر چیزی غیر عادی در چشمان آن‌ها دید فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

علت باز نشدن چشم توله سگ

مشکلات ناشی از زایمان نادرست

گاهی اوقات توله سگ‌ها موقع به دنیا آمدن دچار مشکلاتی می‌شوند. علت باز نشدن چشم توله سگ نیز می‌تواند ناشی از همین مشکلات باشد. برخی از نژادها موقع بدنیا آمدن، دارای مو و مژه‌های پر پشت هستند. در برخی از مواقع این مژه‌ها به درون قرنیه چشم توله سگ برمی‌گردد و چشمان او را دچار مشکل می‌کند. حال تصور کنید که این حیوان زبان بسته تا مدت‌ها نمی‌تواند مژه‌ها را از درون چشمان خود خارج کند و همین امر موجب نابینایی او می‌شود. توصیه می‌شود در همان روزهای آغازین تولد، توله سگ‌ها را برای بازبینی نزد دامپزشک ببرید.

علت باز نشدن چشم توله سگ

خشکی چشم علت باز نشدن چشم توله سگ

در برخی از گونه‌ها، ترشح طبیعی چشم کافی نبوده و همین امر موجب خشکی و بسته ماندن چشم‌های آن‌ها می‌شود. خوشبختانه، خشکی چشم قابل مشاهده است و شما به راحتی می‌توانید با قطره چکان آن را مرطوب کنید. در بسیاری از پت‌شاپ‌ها قطره‌های اشک مصنوعی (Artificial tear) موجود بوده و شما می‌توانید آن را تهیه کنید.

علت باز نشدن چشم توله سگ

کدر شدن عدسی چشم (Cataracts)

یکی از بیماری‌های شایع چشمی در سگ‌ها، کدر شدن عدسی چشم است. البته، این عارضه در سگ‌های مسن رایج است، اما توله سگ‌ها نیز در مقطعی دچار آن می‌شوند. در این بیماری، عدسی چشم به داخل فرو می‌رود و میدان دید سگ را کم می‌کند. همین امر موجب می‌شود تا سگ‌ها برای باز نگه داشتن چشمان خود با درد همراه باشند.

علت باز نشدن چشم توله سگ

عدم شکل گیری سیستم‌های عصبی چشم

عدم شکل گیری سیستم‌های عصبی در قرنیه، می‌تواند علت باز نشدن چشم توله سگ باشد. معمولاً برخی از جنین‌ها در رحم مادر، به طور ناقص شکل می‌گیرند و همین امر می‌تواند مشکلاتی را هنگام زایمان پدید آورد. همچنین زایمان زودرس نیز می‌تواند دلیل ناقص بودن توله سگ‌ها باشد. برخی از نژاد سگ‌ ها هنگامی که استرس می‌گیرند، به طور ناخواسته اقدام به زایمان زودرس می‌کنند. بنابراین اگر دارای سگ حامله هستید، هرگز به آن‌ها استرس منتقل نکرده و محیط خانه را کاملا امن و آرام نگه دارید.

علت باز نشدن چشم توله سگ
پس از تولد توله سگ‌ها حتماً آن‌ها را برای چک‌آپ به کلینیک دامپزشکی ببرید. در برخی از مواقع تشخیص به موقع، توانسته توله سگ‌ها را از نابینا شدن نجات دهد. البته اگر در تشخیص اولیه موفق نشدید و توله سگ شما نابینا شد، خیلی هم نگران نباشید. البته طبیعی است که این امر موجب ناراحتی شما شود؛ اما سگ‌ها دارای حس بویایی بسیار قوی هستند و می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. البته به نظارت و پشتیبانی شما برای زندگی کردن نیاز دارند.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید