مراحل زایمان سگ

احتمالا زمانی که متوجه باردار بودن سگ خود شوید، خیلی زود شگفت‌زده شده و از خود بپرسید که چطور آن‌ها زایمان خواهند کرد. نیاز نیست که نگران شوید، چراکه آن‌ها به طور غریزی کار خود را خوب بلدند. تنها کاری که باید انجام دهید، فراهم کردن یک مکان مناسب برای طی شدن مراحل زایمان سگ است. ماده سگ‌ها باید در کمال آرامش بتوانند توله‌های خود را متولد کنند. آن‌ها زمانی که باردار می‌شوند بشدت نسبت به اطرافیان خود بی‌اعتماد شده و حتی ممکن است در برابر صاحبان خود نیز رفتار تهاجمی نشان دهد. بنابراین، هرگز در دوران بارداری آن‌ها را اذیت نکنید.

علائم زایمان سگ

اگر در مورد باردار بودن سگ خود نگران هستید، می‌توانید تمام مدت را با دامپزشک او در تماس باشید. توصیه‌های آن‌ها حتما شما را آرام خواهد کرد. اما قبل از هر چیز، باید از این موضوع مطمئن باشید که آیا سگ شما واقعا باردار است یا خیر؟ زیرا برخی مواقع، بعضی‌ها نفخ معده را با حامله بودن اشتباه می‌گیرند. واضح‌ترین نشانه برای باردار بودن ماده سگ، دمای بدن اوست. با یک دماسنج دمای بدن او را به مدت 24 ساعت برای چندین بار چک کنید. اگر دمای بدن او از 38.5 درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نیامد، باید به شما تبریک بگوییم. شما صاحب توله سگ شده‌اید.
معمولا، مادرها برای آماده کردن خود برای زایمان از یک هفته قبل گوشه‌گیر شده و اشتهای خود را از دست می‌دهد. اکنون که دیگر مطمئن هستید سگ شما حامله است باید با مراحل زایمان سگ و همچنین فراهم کردن مکانی مناسب که مهمترین بخش داستان است، آشنا شوید.

مراحل زایمان سگ

محل مناسب برای زایمان سگ

در دوران بارداری سگ‌ها، باید تمام شرایط ایده‌آل را برای آن‌ها فراهم کرد. بهترین مکان برای ماده سگ‌ها جایی است که به آن عادت دارند. بنابراین بهتر است در دوران بارداری، جایی دنج و گرم برای او فراهم کنید تا به آنجا عادت کنند. سگ‌ها معمولا در تاریکی شب اقدام به زایمان می‌کنند. این امر به دلیل غریزه آن‌هاست و برای امنیت بیشتر، شب را برای زایمان انتخاب می‌کنند. بنابراین اگر دیدید که آن‌ها در روزهای پایانی دوران بارداری بسیار بی‌قرار هستند، احتمالا منتظر تاریکی شب هستند تا توله‌های خود را به دنیا بیاورند.

مرحله های زایمان سگ

به طور کلی سگ‌ها برای زایمان، باید سه مرحله را به سلامت بگذرانند. اگر هر کدام از این مراحل به درستی طی نشود، ممکن است توله‌ها مرده یا ناقص متولد شوند.

  • مرحله اول

سگ ابتدا رحم خود را برای زایمان و باز و بسته شدن آماده می‌کند. سپس، زیر شکم و قسمت رحم او برای زایمان متورم می‌شود. در طی این مرحله، سگ‌ها ممکن است بی‌قراری کنند و مدام از خود صداهای ناراحت‌کننده در بیاورند. ممکن است نفس‌نفس بزنند و بشدت بلرزند. این امر کاملا طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

مراحل زایمان سگ

  • مرحله دوم

دومین مرحله آغاز فشار دادن رحم برای خروج توله‌هاست، که تا 12 الی 24 ساعت طول می‌کشد. در این زمان، دمای رحم مادر به حالت طبیعی باز می‌گردد. اکنون شاهد انقباضات شدید واژن به همراه مایعات ترشح‌شده هستید. توله سگ‌ها معمولاً در فاصله 20 دقیقه از یکدیگر متولد می‌شوند؛ البته در برخی مواقع امکان بدنیا آمدن همزمان توله‌ها وجود دارد، که این امر می‌تواند تعدادی از آن‌ها را به دلیل فشار زیاد از پا در بیاورد. اگر بین زایمان‌ها وقفه طولانی افتاد، ماده سگ حتما به دستشویی کردن نیاز دارد. اگر این زمان بیش از اندازه طول کشید (بیش از 4 ساعت) حتما دامپزشک را خبر کنید.

مراحل زایمان سگ

  • مرحله سوم

در این مرحله باید تمام توله‌ها به دنیا آمده باشند. اگر دیدید که ماده سگ هنوز در جای خود نشسته و واژن خود را می‌لیسد، احتمالا یک جای کار می‌لنگد. ممکن است به دلیل فشار زیاد، قادر به هل دادن یکی از توله‌ها نشده باشد. بنابراین، بهتر است حتما دامپزشک را خبر کنید تا با مداخله، توله را از داخل رحم خارج کند. در این مرحله از مراحل زایمان سگ، ممکن است مادر بشدت بلرزد که این امر کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

مراحل زایمان سگ

انواع نژاد سگ‌ ها نیز مانند انسان‌ها در هنگام زایمان با درد شدید همراه می‌شوند که ممکن است با ناله‌های دردناک خود شما را ناراحت کنند. بنابراین اگر فکر می‌کنید که توانایی دیدن این لحظات را ندارید، بهتر است دامپزشک را خبر کرده و سپس از محل خارج شوید.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید