علت نفس نفس زدن سگ

مطمئنا، بارها شاهد نفس نفس زدن سگ‎‌های خود بوده‌اید. احتمالا، با دیدن این صحنه بسیار نگران شده‌اید و از خود پرسیده‌اید که علت نفس نفس زدن سگ شما چه می‌تواند باشد. معمولا، سگ‌ها زبان خود را بیرون آورده و به سرعت نفس می‌کشند. این امر تنها در صورت طبیعی به نظر خواهد رسید که هوا گرم باشد و یا مسافت زیادی را دویده باشند. بنابراین، اگر شاهد رفتارهای غیر عادی در سگ خود بودید، حتما او را نزد دامپزشک برده و قضیه را با او در میان بگذارید.

علت نفس نفس زدن سگ چیست؟

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که دویدن و گرمی هوا از دلایل طبیعی آن است. اما گاهی سگ‌ها بدون آن‌که فعالیتی کرده باشند و یا هوا گرم باشد، دچار تنگی نفس می‌شوند. علت چیست؟ با ما همراه باشید تا چند دلیل مهم را به شما بگوییم.

خصلت ذاتی و نژاد سگ

سگ‌ها داری نژاد‌های مختلفی هستند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند؛ به گونه‌ای که برخی از نژادها نظیر بولداگ به دلیل داشتن بینی‌های کوتاه خیلی سریع نفس می‌کشند که این یک امر طبیعی است. بینی‌های آن‌ها به دلیل این‌که مجرای باریکی دارد، اکسیژن را به خوبی به شش‌های آن‌ها منتقل نمی‌کند؛ در نتیجه مجبورند از دهان خود نیز کمک بگیرند.

علت نفس نفس زدن سگ

احساس درد

احساس درد می‌تواند علت نفس نفس زدن سگ باشد. تشخیص علائم درد در سگ‌ها بسیار سخت است. چراکه آن‌ها بی‌زبان هستند و قادر به نشان دادن محل دقیق درد نیستند. از این رو، برای این‌که به صاحبان خود بفهمانند که در حال درد کشیدن هستند، اقدام به نفس نفس زدن می‌کنند. برای تشخیص درد باید هرچه سریع‌تر سگ خود را به کلینیک دامپزشکی ببرید.

بیماری‌های عروقی

اساسا اگر قلب نتواند به‌خوبی کار کند، قادر به پمپاژ خون نخواهد بود که این امر منجر به کمبود اکسیژن در بدن می‌شود. سگ‌ها به دلیل آن‌که مدام در حال جنب و جوش هستند خیلی زودتر از سایر حیوانات دچار بیماری‌های عروقی می‌شوند. هنگامی که اکسیژن به‌خوبی وارد بدن سگ‌ها نشود، آن‌ها مجبورند میزان تنفس خود را افزایش داده و در نتیجه نفس نفس بزنند. از علائم دیگر بیماری‌های عروقی می‌توان به سرفه، بی حالی و بی‌اشتهایی اشاره کرد.

علت نفس نفس زدن سگ

بیماری‌های ریوی

بیماری ریوی نظیر ذات‌الریه و آسم می‌تواند علت نفس نفس زدن سگ باشد. متاسفانه، برخی از صاحبان سگ بر این باورند که سگ‌ها هرگز بیمار نشده و همیشه قرار است در کنار آن‌ها مشغول بازی باشند. حیوانات نیز همانند انسان دچار بیماری و مشکلات تنفسی شده و اگر به موقع درمان نشوند منجر به مرگ آن‌ها خواهد شد. دامپزشک بهتر از هر کسی می‌تواند مشکلات تنفسی سگ‌ها را تشخیص دهد؛ بنابراین، هرگز اقدام به درمان خانگی نکنید، چراکه ممکن است مشکل را دو چندان کنید.

بیماری کوشینگ یا غدد فوق کلیه

بیماری کوشینگ زمانی رخ می‌دهد که غدد آدرنال اقدام به تولید بیش از حد هورمون کورتیزول در بدن کنند. این هورمون دارای وظایف مهمی در بدن سگ است که اگر بیش از حد تولید شود موجب ایجاد مشکلات تنفسی در آن‌ها می‌شود. مشکلاتی نظیر نفس نفس زدن، افزایش تشنگی، افزایش اشتها، ریزش مو و افزایش ادرار که هرگز نمی‌تواند خبر خوبی برای صاحبان آن‌ها باشد.

علت نفس نفس زدن سگ

کم خونی علت نفس نفس زدن سگ

کم خونی زمانی رخ می‌دهد که میزان گلبول‌های قرمز خون کاهش پیدا می‌کند. گلبول‌های قرمز خون شامل هموگولوبین هستند، که وظیفه آن‌ها انتقال اکسیژن به تمام اندام‌های ضروری بدن است. همانند بیماری‌های ریوی و عروقی، کمبود اکسیژن منجر به تنگی نفس سگ‌ها و در نتیجه نفس نفس زدن آن‌ها می‌شود. سایر علائم کم‌خونی عبارتند از بی حالی، ضعف شدید، زردی رنگ، اختلال فکری و غیره که هر یک از آن‌ها بیانگر نشانه‌های خطرناکی است.

فلج شدن حنجره

فلج شدن حنجره به این معنی است که راه‌های ورودی نای مسدود شده و مانع ورود اکسیژن کافی به بدن می‌شوند. هنگامی که سگ‌ها دچار این مشکل شوند، شروع به نفس نفس زدن می‌کنند. بعضی از سگ‌ها برای درمان ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند که در آن صورت نمی‌توانند به خوبی پارس کنند.

علت نفس نفس زدن سگ

تروما یا صدمه شدید علت نفس نفس زدن سگ

سگ‌هایی که مجروح می‌شوند، به دلیل تحمل درد زیاد ممکن است از نفس بیفتند. در نتیجه نفس‌های آن‌ها تندتر شده و نمی‌توانند خود را کنترل کنند. هنگامی که به بدن انواع نژاد سگ ها ضربه شدیدی وارد می‌شود، آن‌ها را با مشکلات جدید روبرو می‌کند. ممکن است آن‌ها دچار خونریزی داخلی شده و صاحبشان از این موضوع بی‌اطلاع باشند. بنابراین، هنگام مشاهده چنین رفتاری از سگ خود او را فورا به کلینیک دامپزشکی ببرید.
نفس نفس زدن سگ می‌تواند نشان از مشکلات جدی و پنهانی باشد که ممکن است منجر به مرگ او شود. سگ‌ها قادر به نشان دادن محل درد یا بیماری خود نیستند. از این رو، برای مطلع کردن صاحب خود اقدام به رفتارهای عجیب می‌کنند. بهتر است قبل از این‌که دیر شود، سگ خود را به یک کلینیک دامپزشکی برده و مشکل او را بر طرف کنید. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به سوالات شما در خصوص نفس نفس زدن سگ‌ها پاسخ داده باشد.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید