علت به پشت خوابیدن سگ

شاید بارها از خود پرسیده باشید که علت به پشت خوابیدن سگ چیست و چه معنایی دارد. شکی نیست که این امر بارها رخ داده و شما را نگران کرده است. شاید، در ظاهر این عمل ناخوشایند و نگران کننده باشد، اما اصلا ناراحت نباشید، چراکه سگ شما قصد دارد چیزی به شما بگوید. تحقیقات نشان داده است که نحوه خوبیدن سگ‌ها گویای مسئله مهمی می‌تواند باشد که در ادامه یکی از این حالت‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت به پشت خوابیدن سگ چیست؟

خوابیدن انواع نژاد سگ‌ها بر روی کمر به آن‌ها کمک می‌کند تا عضلات خود را ریلکس کنند و در بیشتر مواقع حاکی از آن است که در خوابی عمیق به سر می‌برد. اما، در بعضی موارد با این‌کار سیگنال‌هایی به ما ارسال می‌کنند که برخی از مهمترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

خود را بی‌خطر جلوه می‌دهد

معمولا، بعضی از سگ‌ها برای این‌که به اطرافیان خود بفهمانند که بی‌خطر هستند به این حالت می‌خوابند. این در حالی است که شکم سگ‌ها خط قرمز آن‌هاست و در صورت تماس به سمت شما حمله خواهند کرد؛ فرقی نمی‌کند که غریبه باشید یا صاحب چندین ساله او! همچنین، بسیاری از سگ‌ها در مواقعی که در حین بازی با دیگر سگ‌ها و دوستان خود دچار درگیری با یکدیگر می‌شوند، با این حرکت به همدیگر می‌فهمانند که کاملا بی‌خطر هستند و قصد خشونت ندارند.

علت به پشت خوابیدن سگ

احساس راحتی و اعتماد

از علت به پشت خوابیدن سگ می‌توان به احساس امنیت کردن او اشاره کرد. زمانی که سگ‌ها به اطرافیان خود اعتماد کنند با این حرکت حس خود را به آن‌ها منتقل می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید به این حس پاسخ دهید، کافیست به او نزدیک شوید و شکم او را لمس کنید.

درخواست از صاحبان خود برای نوازش شکم آن‌ها

شاید باور نکنید اما حیوانات نیز گاهی خود را لوس می‌کنند و با این حرکت به صاحبان خود اعلام می‌کنند که نیاز به ماساژ دارند. بهتر است گاهی به این درخواست او پاسخ دهید تا نسبت به شما حس بهتری پیدا کند. اما فراموش نکنید که با هر بار پاسخ دادن به این درخواست، آن‌ها را بیشتر لوس خواهید کرد که این هرگز برای سگ ‌های خانگی خوب نیست.

علت به پشت خوابیدن سگ

اطاعت و فرمان‌بری

بعضی از کارشناسان معتقدند که علت به پشت خوابیدن سگ می‌تواند مربوط به حس فرمان‌برداری او باشد. البته سگ‌ها مغرورتر از این حرف‌ها هستند که بخواهند خیلی زود در مقابل صاحبان خود تسلیم شوند، اما هنگامی که احساس کنند با این کار بر ترس خود غلبه می‌کنند از انجام آن چشم‌پوشی نخواهند کرد. این امر بیشتر در سگ‌های ضعیف و ترسو رایج است؛ به گونه‌ای که برای ارتباط برقرار کردن با سگ‌های قوی و سایر حیوانات وحشی و اعلام تسلیم شدن این‌کار را انجام می‌دهند.

درخواست بازی

در برخی از مواقع ثابت شده است به کمر خوابیدن سگ‌ها دلیلی جز بازی کردن ندارد. برخی از سگ‌ها برای این‌که صاحبان خود را وادار به بازی کردن کنند این‌کار را انجام می‌دهند. سگ‌ها برای نشان دادن حس شادی خود معمولا به شیوه‌های مختلفی می‌خوابند و خود را در زمین غلت می‌دهند.

علت به پشت خوابیدن سگ

جلب توجه کردن

از دیگر علت به پشت خوابیدن سگ باید به تلاش آن‌ها برای جلب توجه صاحبان خود اشاره کرد. بسیاری از سگ‌ها منتظر صاحبان خود هستند تا از سر کار برگردند تا احساس دلتنگی خود را به آن‌ها منتقل کنند. توصیه می‌شود هرگز این حس را با بی‌محلی در آن‌ها سرکوب نکنید. حیوانات به‌سرعت می‌توانند افسرده شوند که این امر ممکن است آن‌ها را با مشکلاتی شدیدی مواجه کند.

احساس خارش در پشت خود

شاید دلیل به پشت خوابیدن آن‌ها چیزی جز خارش نباشد. معمولا، سگ‌ها زمان زیادی را با کک‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر دیدید که سگ شما مرتب این‌کار را تکرار می‌کند، مطمئن باشید که دچار مشکل پوستی و کک شده و هرچه سریع‌تر باید اقدام به کک‌زدایی بدن او کنید . برای این‌کار کافیست از برس‌های مخصوص همراه با ضدقارچ‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که بدن سگ‌ها در این مواقع بسیار حساس و آسیب‌پذیر بوده و در صورت سخت بودن دندانه‌های برس ممکن است پوست آن‌ها خراش بردارد.

علت به پشت خوابیدن سگ

شرطی شدن و عادت کردن سگ‌ها به این‌کار

ممکن است علت به پشت خوابیدن سگ صرفا شرطی شدن ذهن او باشد. این‌ امر که به اصطلاح "تیک عصبی" نام دارد در حیوانات نیز بسیار شایع است. اگر دیدید که سگ شما بی‌جهت اقدام به این‌کار می‌کند، باید با او برخورد کنید و اجازه ندهید چنین کاری را تکرار کند. بهتر است او را تعلیم دهید تا دیگر به پشت نخوابد.
در نظر داشته باشید که خوابیدن سگ‌ها به پشت یک رفتار بسیار رایج بوده و در بسیاری از حیوانات دیگر نیز مشاهده شده است. این امر می‌تواند بیانگر بسیاری از احساسات آن‌ها باشد؛ به گونه‌ای که در برخی از مواقع حس بازی و شادی را با این‌کار منتقل می‌کنند و گاهی نیز احساس ترس می‌کنند. بنابراین، نمی‌توان وجه مشترکی بین سگ‌ها برای چنین کاری برقرار کرد.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید