تفاوت سگ و گرگ

فرقی نمی‌کند که نژاد سگ شما چیست، آن‌ها هنوز هم از برخی جهات، شبیه به گرگ‌ها هستند. دانشمندان تخمین می‌زنند که حدود 15 الی 40 هزار سال پیش سگ‌ها از گرگ‌ها جدا شدند. تفاوت سگ و گرگ کم‌کم به قدری زیاد شد که سگ‌ها دیگر به عنوان یک گونه مجزا شناخته شدند. البته برخی از دانشمندان، سگ‌ها را هنوز از خانواده گرگ‌ها می‌دانند. اما اکنون دیگر تفاوت‌های بین آن‌ها به قدری زیاد شده است که این ادعا را تا حدودی زیر سوال می‌برد.

تفاوت‌های اصلی سگ و گرگ

سگ‌ها و گرگ‌ها تفاوت‌های زیادی با هم دارند که برخی از آن‌ها کاملا مشهود است. در ادامه مهمترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • از نظر فیزیکی

یکی از عواملی که سگ و گرگ را از هم متمایز می‌کند، قوی‌تر بودن فیزیک گرگ‌هاست. تفاوت سگ و گرگ از لحاظ فیزیکی باعث شده است تا برخی از دانشمندان دیگر به سراغ سایر تفاوت‌ها نروند. البته از لحاظ تعداد دندان آن‌ها با هم برابرند، اما از نظر جمجمه، پوزه و فک این گرگ‌ها هستند که به دلیل نیازشان به شکار در حیات وحش بسیار قوی‌ترند.

تفاوت سگ و گرگ

  • از نظر ارتباط با انسان

وفاداری سگ به انسان بر هیچکس پوشیده نیست. سگ‌ها رابطه بسیار خوبی با انسان‌ها دارند و حتی خطرناک‌ترین نژاد سگ ها نیز عاشق صاحب خودش است. برخی از جانور‌شناسان معتقدند که سگ‌ها نمی‌توانند بدون انسان زنده بمانند. این در حالی است که تلاش پرورش‌دهندگان حیوانات در اهلی کردن گرگ‌ها کاملا بی‌نتیجه بوده و آن‌ها هرگز نتوانسته‌اند گرگ‌ها را مانند سگ با انسان پیوند دهند.

  • از نظر سرعت رشد

تفاوت سگ و گرگ از نظر سرعت رشد، کاملا مشهود است. گرگ‌ها به مراتب سریع‌تر از سگ‌ها رشد می‌کنند. دانشمندان در یک تحقیق جامع توله‌های گرگ و سگ را با شرایطی یکسان به مدت 8 هفته پرورش دادند. پس از 8 هفته، توله گرگ رشد قابل توجهی کرده بود و قادر به دویدن و حتی شکار کردن شده بود. اما، توله سگ هنوز در حال خوردن غذاهای کمکی بود.

تفاوت سگ و گرگ

علت ترس گرگ از سگ

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گرگ‌ها از سگ می‌ترسند، اما این یک تصور کاملا غلط بوده و دلیل نزدیک نشدن گرگ به سگ چیز دیگریست. طبق نظریه دووریس موجودات در حال جهش و تکامل هستند. گرگ‌ها در طول سالیان دراز این مسئله را متوجه شده‌اند که سگ‌ها با انسان‌ها زندگی می‌کنند؛ به گونه‌ای که یاد گرفته‌اند که هر جا سگ‌ها حضور دارند، انسان‌ها (شکارچیان) نیز در آنجا هستند. همچنین، مهمترین تفاوت سگ و گرگ در هوش و ذکاوت آن‌هاست. گرگ‌ها بشدت زیرک هستند و هنگام مشاهده سگ‌ها هرگز بی‌گدار به آب نمی‌زنند.

علت ترس گرگ در هنگام تنها بودن

در اینجا یک سوال ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. اینکه چرا گرگ‌ها وقتی تنها هستند از سگ‌ها می‌ترسند. همانطور که گفتیم گرگ‌ها به طور ذاتی از سگ‌ها نمی‌ترسند. کافیست آن‌ها را درون یک قفس به جان هم بیاندازیم. گرگ با آرواره‌های قوی خود ظرف چند ثانیه سگ را از پا درمی‎آورد، اما گرگ‌ها شکارچیان دسته‌جمعی هستند. یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت سگ و گرگ در نحوه شکار کردن است. سگ‌ها هرگز شکارچیان گروهی خوبی نیستند، اما به تنهایی می‌توانند در مقابل یک گله ایستادگی کنند. این شجاعت و جسارت سگ موجب شده است تا گرگ‌ها برای نزدیک شدن به آن‌ها کاملا احتیاط کنند.

تفاوت سگ و گرگ

بهترین نژاد سگ برای مقابله با گرگ

مطمئناً بهترین نژاد سگ برای مقابله با گرگ، سگ سرابی است که نژادی کاملا اصیل و ایرانی دارد. این سگ در بین عموم بسیار محبوب بوده و حتی برخی از کشورهایی که خود صاحب نژادهای اصیل بسیاری هستند، از سگ سرابی استقبال می‌کنند. قدرت جسمانی بالای این سگ موجب شده است تا بسیاری از گله‌داران ایرانی از این سگ برای مقابله با گرگ استفاده کنند. گردنی با هیبت، جثه‌ای بزرگ، سر پنجه‌های قوی و جسارتی وصف‌نشدنی، موجب شده است تا این سگ یک سر و گردن از بقیه نژادها بالاتر باشد.
تفاوت سگ و گرگ به اندازه کافی مشهود است و نیازی به توضیح ندارد. در بین تمام نژادهای سگ‌ها تنها 4 الی 5 گونه از نظر ظاهری شبیه به گرگ‌ها هستند که همین مسئله گویای خیلی چیزهاست. گویای این که سگ‌ها با گرگ‌ها تفاوت‌های زیادی دارند و نباید آن‌ها را جزو یک خانواده دانست.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید