علت خوردن توله سگ توسط مادرش

وقتی سگ‌های ماده توله‌های خود را به دنیا می‌آورند، انگار دنیا را به آن‌ها داده‌اند. مادران نسبت به فرزندان خود حسی عمیق و وصف‌نشدنی دارند و از همان ابتدای تولد رفتار مادرانه خود را به آن‌ها نشان می‌دهند. اما متاسفانه، هنوز علت خوردن توله سگ توسط مادرش در برخی از موارد مشخص نیست. اخباری زیادی از صاحبان سگ‌ها منتشر می‌شود که سگ‌ها توله‌های خود را بدون هیچ دلیلی، خورده‌اند. اما مطمئن باشید که سگ‌ها بی‌دلیل کاری را انجام نمی‌دهند و احتمالاً در شرایط سختی قرار داشته‌اند.

علت کشتن توله سگ توسط مادر چیست؟

معمولا، این اتفاق چند روز پس از زایمان رخ می‌دهد. همانطور که گفتیم هنوز علت خوردن توله سگ توسط مادرش مشخص نیست، اما برخی از مطالعات نشان داده است که دلایل خاصی برای این کار وجود دارد. در ادامه به این دلایل اشاره خواهیم کرد.

به طور ارادی

سگ‌ها پس از زایمان انرژی زیادی را از دست می‌دهند؛ به گونه‌ای که هنگام زایمان و بریدن بند ناف توله‌ها یکی از آن‌ها را برای بازیابی انرژی از دست رفته خود می‌خورند. همچنین، سگ‌ها دارای حس بویایی بسیار قوی بوده و توله‌های مرده را تشخیص می‌دهند. این امکان وجود دارد که آن‌ها توله‌هایی که به صورت مرده زایمان می‌شوند را بخورند و این امر بین آن‌ها بسیار رایج است. البته در مواقعی، مادران قادر به تشخیص بوی هورمون‌های توله‌های مرده نیستند و به اشتباه توله‌های زنده را به تصور مرده بودن، می‌بلعند.

علت خوردن توله سگ توسط مادرش

به دلیل بیمار بودن توله‌ها

بیمار بودن توله‌ها را می‌توان علت خوردن توله سگ توسط مادرش، دانست. مریض به دنیا آمدن توله‌ها امری رایج بوده و خورده شدن آن‌ها توسط مادرانشان نیز طبیعی است. بسیاری از ماده سگ‌ها هنگام زایمان، با حس بویایی خود بسیاری از مسائل را تشخیص می‌دهند. زمانی که مادران حس کنند که توله‌ها قدرت کافی در شیر خوردن، بیدار ماندن و غیره را ندارند، آن‌ها را از بین می‌برند. انواع نژاد سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها می‌توانند به راحتی، بیماری فرزندان خود را تشخیص دهند. آن‌ها نمی‌توانند وقت خود را صرف توله‌های بیمار و ضعیف کنند؛ از همین رو، اقدام به کشتن یا خوردن آن‌ها می‌کنند.

استرس علت خوردن توله سگ توسط مادرش

پیدا کردن یک جای امن برای زایمان، برای تمام سگ‌های ماده دشوار است. آن‌ها حتی اگر در خانه انسان‌ها نیز زندگی‌ کنند، به طور غریزی نمی‌توانند به هیچکس اعتماد کنند. تصور کنید که آن‌ها با چه استرسی به نوبت توله‌های خود را متولد کرده‌اند و چقدر در این مدت ترسیده‌اند. استرس باعث می‌شود تا سگ‌های ماده تصمیمات اشتباه و بدی بگیرند که یکی از آن‌ها، می‌تواند کشتن توله سگ خود باشد.

علت خوردن توله سگ توسط مادرش

بیماری ماستیت (mastitis)

ماستیت نوعی عفونت پستان است، که فقط در سگ‌های ماده شیرده رخ می‌دهد. البته، این بیماری در انسان‌ها نیز شایع است. در این بیماری ممکن است نوک سینه ملتهب و قرمز شود. در این حین اگر توله‌ای اقدام به گاز گرفتن نوک پستان مادر کند، او را عصبانی کرده و موجب می‌شود که مادر از خود رفتار تهاجمی نشان دهد. بنابراین اگر متوجه شدید که سگتان دچار این بیماری شده، بهتر است خودتان با یک شیشه شیر به توله‌ها شیر بدهید.

مشکلات هورمونی

غم‌انگیزترین علت خوردن توله سگ توسط مادرش، مشکلات هورمونی و عدم تشخیص توله توسط مادر است. متاسفانه بعد از زایمان به دلیل فشاری که به ماده سگ‌ها وارد می‌شود، آن‌ها دچار مشکلاتی می شوند که یکی از آن‌ها، از دست رفتن برخی از حس بویایی است. در این موقع ماده سگ دیگر توله‌های خود را نمی‌شناسد و به تصور دشمن، او را می‌کشد. سگ‌ها دارای هورمون‌هایی هستند که آن‌ها را به توله‌های خود پیوند می‌دهد و اگر آن‌ پیوند از بین برود، موجب اتفاقات ناگواری خواهد شد.

علت خوردن توله سگ توسط مادرش

زایمان زودرس

یکی از دلایلی دیگری که مادرها توله‌های خود را از بین می‌برند، زایمان زودرس است؛ به این معنی که آن‌ها آماده مادر شدن نیستند. اگر از پرورش‌دهندگان سگ بپرسید، به شما خواهند گفت که نباید سگ‌ها را در سال اول زندگی باردار کرد. چراکه آن‌ها هنوز جوان هستند و حتی جثه آن‌ها برای باردار شدن به اندازه کافی رشد نکرده است.
کشتن اولاد یک واقعیت تلخ در قلمرو حیوانات است. در حالی که اغلب، سگ‌ها را به عنوان حیوانات دوست‌داشتنی می‌شناسیم، اما در مواقعی این موجوادات باوفا دست به کارهای شیطانی می‌زنند. البته همانطور که دیدید، علت خوردن توله سگ توسط مادرش گاهی اوقات تصادفی و ناخواسته بوده است.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید