علت تند تند نفس کشیدن سگ در خواب

آیا تا به حال سگ خود را در خواب آرام و در حال کشیدن نفس عمیق دیده اید؟ یا فقط در حال تند شدن نفس و تبدیل شدنش به تند تند نفس زدن تماشایش کردید؟ این می تواند تجربه نگران کننده ای باشد. به خصوص زمانی که هیچ فکری در موردش ندارید. آیا سگ شما مریض است، یا فقط خواب می بیند؟ آیا باید با دامپزشک تماس بگیرید؟
دلایل زیادی برای این که چرا سگ شما درخواب تند تند نفس می زند وجود دارد. بعضی از آن ها مثل خواب تعقیب یک خرگوش، خوش خیم هستند. در حالی که برخی دیگر نشانگر مشکلی در رابطه با تنفس سگ و یا ارگان های مرتبط با آن هستند. اگرچه تشخیص علت هر سختی در تنفس سگ، بدون معاینه دامپزشکی غیر ممکن است، اما در این متن چند امکان موجود برای تنفس سریع سگ شما گفته شده است.

علت تند تند نفس کشیدن سگ در خواب

ریشه رفتار تند تند نفس کشیدن

برای بیشتر نژاد سگ ها، سریع نفس کشیدن چیزی نیست که نیاز به نگرانی داشته باشد. بهترین توضیح برای این دسته از سگ ها، فقط یک خواب هیجان انگیز است که طبیعتاً وقتی چرخه خواب سگ تغییر کند، به پایان می رسد. اگر فکر می کنید که تند تند نفس کشیدن سگ شما بیشتر از حد معمول یک خواب طول می کشد، سعی کنید زود نگران نشوید.
اول از همه، سن و اندازه سگ را در نظر بگیرید. اگر توله سگ داشته باشید، تنفس و ضربان قلب وی به طور طبیعی سریعتر از یک سگ بزرگتر، حتی در هنگام خواب است. این احتمال وجود دارد که با بزرگتر شدن سگ، این مشکل برطرف شود. خصوصاً اگر نژاد درشت هیکلی باشد، سگ های نژاد کوچکتر ممکن است در طول زندگی، تنفس نسبتاً سریع داشته باشند و سگهایی که دارای صورت کوتاه یا فشرده هستند به طور کلی مستعد سریع نفس زدن هستند.

علت تند تند نفس کشیدن سگ در خواب
با این وجود مواردی نیز وجود دارد که تنفس سریع هنگام خواب، نشانگر یک مشکل قلبی عروقی است. این ممکن است در شرایطی باشد که تنفس سریع سگ شما در ساعات بیداری او نیز ادامه یابد و به خصوص اگر به نظر می رسد در مواقع بیداری، دچار بی حسی یا خستگی شدید باشد. این شرایط ممکن است نشان دهنده کاردیومیوپاتی یا نارسایی احتقانی قلب باشد که باعث می شود تنفس سگ در تلاش برای بهبود گردش خون، افزایش یابد.
سریع نفس زدن به دلیل محرومیت از اکسیژن ممکن است در سگ های مبتلا به کم خونی نیز اتفاق بیفتد که در این مورد تعداد گلبول های قرمز خون که اکسیژن را به بدن منتقل می کنند، محدود می شود. این مشکل در سگ های مبتلا به آلرژی، آسم یا بیماری تنفسی هم وجود دارد، که هرکدام از آنها در عملکرد راه های هوایی اختلال ایجاد می کنند و باعث می شوند سگ برای تنفس بیشتر تلاش کند. ممکن است این مورد در شرایطی اتفاق بیفتد که سگ شما هنگام تند نفس زدن در موقعیت عجیبی قرار داشته باشد.
برای مثال اگر سر و گردن او کشیده شده باشد یا آرنج هایش از هم جدا شده باشد، او ممکن است در تلاش باشد تا راه هوایی خود را باز کرده و اکسیژن بیشتری بگیرد. به طور کلی، اگر سگ شما به دلیل وضعیت پزشکی سریع نفس می کشد، وی علائم دیگری را نیز نشان می دهد. این موارد شامل سرفه، کاهش اشتها، تب و درد است.

علت تند تند نفس کشیدن سگ در خواب

بررسی علائم بیماری

 در چه شرایطی می توانید بگویید که نگران تنفس سریع سگ در خواب هستید؟ هنگامی که او بیدار است با تماشای سگ خود شروع کنید. اگر او به طور کلی سالم به نظر برسد، بسیار محتمل است که او فقط یک رویا دیده باشد. شما همچنین می توانید با شمارش تعداد نفس هایی که در هر دقیقه می کشد، آزمایش کنید تا ببینید که آیا سرعت تنفس سگ شما خیلی سریع است یا خیر. بیشتر سگها بین 18 تا 34 بار در دقیقه تنفس می کنند.

هنگامی که او در طول چرت زدن بعدی یا خواب شبانه خود سریع نفس می کشد، شروع به شمارش کنید. می توانید نفس های او را در یک دقیقه کامل بشمارید، اگر تنفس سریع او به اندازه کافی منظم به نظر می رسد، 30 ثانیه حساب کنید و دو برابر کنید یا 15 ثانیه بشمارید و چهار برابر کنید. شما همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که دمای بدن سگ خود را بگیرید یا نبض او را بگیرید، تا اطلاعات کاملتری داشته باشید.
اگر تعداد نفس های او در دقیقه به میزان قابل توجهی از 34 مرتبه تجاوز کرد، یا اگر علائم دیگری را نشان داد، ممکن است عاقلانه باشد که با دامپزشک خود تماس بگیرید. او می تواند برای مشکلات قلبی، مایعات در ریه ها یا سایر شرایطی که ممکن است تنفس سگ شما را مشکل کند، معایناتی را انجام دهد. اگر دامپزشک مشکلی پیدا کند، درمان آن مسئله ممکن است اختلالات سگ را در هنگام خواب برطرف کرده و نگرانی شما را نیز برطرف نماید.

علت تند تند نفس کشیدن سگ در خواب

راه حل ها و ملاحظات دیگر

اگر تنفس سریع سگ شما کوتاه مدت نیست و محدود به خواب است، اما علامت یا علائمی دیگر مبنی بر بیمار بودن سگ شما وجود ندارد، ممکن است اتاق خواب خیلی گرم باشد. سگ ها غدد عرق ندارند، بنابراین آنها فقط می توانند گرما را از طریق دهان و لنت های پای خود رها کنند.
وقتی دمای بدن سگ 3 تا 4 درجه بالاتر از دمای طبیعی بدن آنها که از 100 تا 102.5 فارنهایت است، بالا می رود، می تواند منجر به سکته مغزی شود، بنابراین سگ خیلی سریع شروع به تنفس خواهد کرد. اگر هوای خانه و یا فضای بیرونی که سگ شما در آن خواب است گرم باشد، یک فن یا تهویه مطبوع تنظیم کننده هوا، ممکن است در تسکین مشکلات تنفسی سگ شما مؤثر باشد.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید