اسهال خونی در سگ

اسهال یا مدفوع شل و با دفعات زیاد خود به تنهایی مشکل زا نیست ولی می تواند نشان از مشکلی دیگر بدهد و علت های مختلفی دارد. اولین کاری که در صورت یافتن خون در مدفوع سگ، چه مدفوع شل (مانند اسهال) و چه معمولی، باید انجام دهید، تماس با دامپزشک است. دو نوع مدفوع خونی وجود دارد: هماتوژزی و ملنا.

هماتوژزی

در هماتوژزی رنگ خون، قرمز روشن است. این نوع خونریزی در دستگاه گوارش تحتانی یا روده بزرگ رخ می دهد و مجموعه خاصی از شرایط را نشان می دهد.
اگر در مدفوع سگ خود متوجه یک رگه خون قرمز شده اید و بقیه مدفوع نرمال است ، ممکن است اتفاقی باشد. خونریزی مداوم یا مقادیر زیادی خون نشان دهنده یک مشکل جدی تر است. شرایط جدی که می تواند باعث ایجاد مدفوع خونی یا اسهال خونی شود، شامل عفونت های ویروسی و باکتریایی، کرم های قلاب دار، کرم های شلاقی، بیماری التهابی روده، پاروو ویروس، گاستروانتریت بواسیر و احتمالاً سرطان می باشد.

  • پاروو ویروس:

ویروس جدی که اغلب در توله سگ ها یافت می شود. علائم دیگر پاروو شامل استفراغ، اسهال، بی حالی و بی اشتهایی است. درمان سریع در این مورد ضروری است.

  • انگل:

شایعترین علت خون در مدفوع است. تجزیه و تحلیل مدفوع، وجود انگل ها و درمان مناسب بر اساس ارگانیسم را مشخص می کند.

  • گاستروانتریت بواسیر:

معمولاً همراه با استفراغ و اسهال است و باعث ایجاد مقادیر زیادی خون در مدفوع می شود. کمبود آب بدن در این حالت خطرناک است و مایعات و داروهای داخل وریدی اغلب برای موفقیت در درمان لازم است.

  • صدمات رکتال:

این صدمات می تواند در اثر خورده شدن یک چیز تیز توسط سگ شما ایجاد شود که در هنگام هضم یا دفع، قسمت تحتانی روده را بریده باشد. آسیب های غده مقعد و پولیپ رکتوم نیز می تواند منجر به ایجاد خون قرمز روشن شده که روی مدفوع قرار می گیرد.

  • استرس:

تغییر در کارهای روزمره یا خانگی شما می تواند کولیت را همراه با خون و یا مخاط در مدفوع ایجاد کند.

اسهال خونی در سگ

ملنا

ملنا یک مدفوع تیره، چسبناک، قیری و تقریباً شبیه ژله است. این خون هضم یا بلعیده شده است و این نشانگر مشکلی در دستگاه گوارش فوقانی است.

  • اختلالات لخته شدن خون: چندین بیماری می تواند باعث اختلالات لخته شدن شود مثل وقتی که حیوان خانگی شما سم جوندگان را خورده باشد.
  • استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی: حیوان خانگی شما می تواند بعد از استفاده گسترده از این داروها، دچار زخم معده شود.
  • عارضه بعد از عمل: در صورت مشاهده مدفوع مشکی، تا 72 ساعت پس از هر عمل جراحی، سریعاً با دامپزشک خود تماس بگیرید. این می تواند نشانگر خونریزی داخلی باشد.
  • تومورها یا سرطان: تومورهای خونریزی کننده یا پولیپ ها، به ویژه در حیوانات خانگی مسن تر، می توانند باعث مدفوع تیره شوند.
  • خوردن خون: حیوان خانگی شما ممکن است زخم خونی خود را لیس بزند یا دچار صدمه ای در دهان شود که باعث بلع خون می شود.

برخی ازانواع نژاد سگ ها بسته به رژیم غذایی و سایر عوامل، مدفوع تیره تری نسبت به سایرین دارند. اما اگر به نظر می رسد تیره تر از حالت عادی است یا تغییر عمده ای در رنگ و ظاهر نشان می دهد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. علل آن شامل انگل ها و سرطان کبد است.

اسهال خونی در سگ

تشخیص و درمان مدفوع خونین

بسته به توضیحات شما در مورد مدفوع خونین و علائم و سوابق دیگر حیوان خانگی شما، آزمایش های خاص به دامپزشکان، در تشخیص صحیح علت خون در مدفوع کمک می کنند تا بتوانند یک برنامه درمانی ارائه دهند. برخی از آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تجزیه و تحلیل مدفوع: یک نمونه مدفوع تازه از سگ نیاز است. شکل ظاهری خون ارزیابی می شود و همچنین آزمایش های میکروسکوپی و انگلی روی آن انجام می شود.
  • اشعه ایکس: برای چک کردن هر چیز غیرمعمول در شکم و دستگاه گوارش.
  • بررسی خون: شمارش کامل خون، و آزمایش التهاب یا عفونت.
  • معاینه بالینی و جسمی و لمس سگ: برای بررسی هرگونه ناهنجاری که دیده یا احساس شود.
  • آزمایش بیشتر یا جراحی در صورت لزوم

به عنوان صاحب سگ، شما حیوان خانگی خود را به بهترین وجه ممکن می شناسید و می دانید که چه وقت، چیزی کاملاً عادی نیست و مشکلی وجود دارد. هنگامی که هرگونه علائم خون را در مدفوع حیوان خانگی خود مشاهده می کنید، وقت آن است که با دامپزشک خود تماس بگیرید. همچنین در مورد تغییر در اشتهای سگ، سطح فعالیت و نگرش سگ حساس باشید. استفراغ، اسهال، کاهش اشتها، ضعف، خون در ادرار و مشکل در تنفس همگی نشانگر شرایط جدی است که نیاز به مداخله فوری دامپزشکی دارد.

اسهال خونی در سگ

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید