مضرات نگهداری سگ

سگ ها به عنوان یکی از دوست داشتنی ترین حیوانات خانگی، در میان ما انسان ها شناخته می‌شوند و این روزها بسیاری بر این عقیده اند که داشتن یک سگ به عنوان حیوان خانگی، می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد، اما در این میان شما به هیچ وجه نباید از مضرات نگهداری سگ غافل شوید. در این مطلب از سایت دهکده حیوانات ما قصد داریم توضیحات جامعی را در خصوص مضرات نگهداری سگ و فواید آن در اختیار شما قرار دهیم. قطعاً این مقاله به شما کمک می کند که بتوانید در دنیای بیرون، اطلاعات پزشکی صحیح در خصوص مضرات نگهداری سگ را با شایعاتی که از سوی بقیه پراکنده می شود اشتباه نگیرید و به این صورت قبل از خرید یک سگ به عنوان حیوان خانگی، از موضوعات مختلفی مانند حساسیت زا بودن، برخی از بیماری های واگیردار و… آگاه باشید.

مضرات نگهداری سگ چیست؟

اولین نکته در خصوص مضرات نگهداری انواع نژاد سگ ها که باید بدانید، این است که مشکلاتی مانند حساسیت و ... که در صورت نگهداری از انواع حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و پرندگان مختلف ممکن است به وجود بیاید، معمولاً برای همه آسیب رسان نخواهد بود. افرادی که شرایط خاص یا آلرژی به خصوصی دارند، تحت تاثیر این مشکلات قرار خواهد گرفت. افرادی که دارای بیماری های تنفسی هستند، بیشتر در معرض آسیب ها و بروز حساسیت ها هستند؛ به عنوان مثال اگر کسی به بیماری آسم مبتلا باشد، نسبت به پر پرندگان و موی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه حساسیت نشان خواهند داد و صد البته ادرار و مدفوع این حیوانات نیز، عامل بروز حساسیت های مختلفی هستند که برای افرادِ دارای سیستم تنفسی ضعیف، مشکل ساز می شوند.

مضرات نگهداری سگ
این مشکل بیشتر اوقات عبارت است از تحریک شدن دستگاه تنفسی و بروز التهاب در آن، که به سرفه های طولانی مدت و شدید می انجامد. در نظر داشته باشید که حضور طولانی مدت در کنار حیوانات خانگی، برای افرادی که از بیماری های تنفسی رنج می برند، می تواند باعث ایجاد حمله آسم و تنگی نفس شود. مورد بعدی که باعث می شود این حساسیت ها در طولانی مدت، تاثیرات مخربی روی این افراد داشته باشد این است که معمولا در این خصوص آگاهی لازم را ندارند و در زمانی که برای مشکل به وجود آمده (مانند تنگی نفس) به پزشک مراجعه می کنند، هیچ سخنی در خصوص اینکه از چه حیوان خانگی نگهداری می کنند، نخواهند زد و همین قضیه باعث می شود که پزشک معالج تشخیص اشتباه بدهد و فردی که صرفاً به سگ خود حساسیت داشته در معرض مصرف انواع داروها و آنتی بیوتیک ها قرار گیرد. در چنین شرایطی عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها هم بعد از مدتی تاثیر منفی خود را روی فرد مورد نظر می گذارند که قطعاً این نیز می تواند مشکلات زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد.
افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند و همزمان اصرار دارند که یک سگ را به عنوان حیوان خانگی داشته باشند، در طولانی مدت مجبور هستند که دوز مصرفی داروهای خود را افزایش دهند و همین قضیه باعث می شود که عوارض افزایش استفاده از این داروها، باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری در شما گردد. البته به یاد داشته باشید که مضرات نگهداری سگ صرفا به افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند ختم نمی شود، بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و سگ هستند. رایج ترین این بیماری ها عبارتند از توکسوکارا کنیس (بیماری انگلی که از طریق چشم به انسان منتقل می شود) و کیست هیداتیک (که یک بیماری انگلی مشترک بین سگ و انسان است).
برای اینکه نخواهید با این بیماری ها دست و پنجه نرم کنید و همزمان از یک سگ به عنوان حیوان خانگی داشته باشید، باید همیشه نکات بهداشتی سگ و محیط اطراف آن را رعایت کنید، در ضمن از نظر بررسی های پزشکی، سگ خود را باید هر چند وقت یک بار برای معاینه پیش دامپزشک ببرید و سلامت او را مورد بررسی قرار دهید.

مضرات نگهداری سگ

فواید نگهداری سگ

فواید نگهداری سگ همان دلایلی هستند که باعث می شود ما تمایل به نگهداری از سگ، به عنوان یک حیوان خانگی را داشته باشیم. در ادامه این قسمت چند مورد از فواید نگهداری سگ را برای شما شرح می دهیم و توضیحاتی در این زمینه ارائه می دهیم.

  • داشتن سگ به شما احساس امنیت می دهد: از آنجایی که سگ ها در طول تاریخ به عنوان محافظ یک خانه و خانواده شناخته می شدند، امروزه نیز وجود آنها در خانه به ما احساس امنیت بیشتری می دهد. در ضمن به یاد داشته باشید که سگ ها در برابر هرگونه صدای نا آشنا، بو و… واکنش نشان می دهند و این موضوع می تواند تا حد زیادی شما را نسبت به اطرافتان هوشیار کند.
  • داشتن سگ برای افرادی که پا به سن گذاشته اند مفید است: داشتن سگ به افرادی که احساس پیر شدن می کند، می تواند کمک زیادی کند و کمی از احساس تنهایی و سرخوردگی، که با افزایش سن سراغ ما می آید را کاهش دهد. جالب است بدانید که داشتن این علاقه در زمان پیری صرفاً با داشتن یک سگ تجربه خواهد شد.
  • مانع مبتلا شدن به برخی بیماری‌ها می‌شود: تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان دهنده این است که افرادی که از سگ، به عنوان حیوان خانگی مراقبت می کنند؛ سیستم ایمنی قوی تری در برابر سایر افراد دارند و همچنین میزان تری گلیسیرید و کلسترول خون آنها نیز پایین تر می باشد.

مضرات نگهداری سگ

  • افرادی که از سگ نگهداری می کنند قلب سالم تری دارند: بررسی متخصصان نشان داده است که افرادی که یک سگ به عنوان حیوان خانگی در کنار خود دارند، ضربان قلب آهسته تر و منظم تری دارند و به همین صورت سیستم قلب و عروق سالم تری نسبت به هم سن و سالان خود خواهند داشت. جالب است بدانید که میزان سلامت قلب به دلیل نگهداری از سگ، در مردان بیشتر از زنان است.
  • با داشتن یک سگ افسردگی را پشت سر بگذارید: در این شکی نیست که نگهداری سگ، باعث می شود که صاحبان آن کمتر احساس افسردگی کنند. به طور کلی می توانیم بگوییم که نگهداری از سگ ها به شما کمک می کند افکار خود را منظم کنید و با خیال راحت تری به زندگی خود فکر کنید.
  • احتمال تشخیص سرطان: شاید این مورد برای شما کمی عجیب باشد ولی جالب است بدانید که قدرت بویایی قوی سگ ها، می‌تواند کاربرد زیادی در تشخیص بعضی سرطان ها داشته باشد. گزارش های بسیاری نشان دهنده این است که افرادی که از سگ ها نگهداری می کردند، مشاهده کردند که سگ هایشان لکه ها و یا گاهی خال های روی پوست آنها را بو کرده و یا لیس می‌زدند. بعد از مدتی مشخص شده است که این لکه ها، سرطانی بوده اند.

مضرات نگهداری سگ

  • قوی شدن سیستم ایمنی کودکان: تجربه نشان داده که کودکانی که در کنار سگ ها بزرگ می شوند علاوه بر این که خلق و خوی بهتری دارند، همزمان در بزرگسالی دچار آلرژی کمتری می شوند و از طرفی سیستم ایمنی بدن آنها نیز قوی تر خواهد بود.
  • نگهداری از سگ ها استرس شما را کاهش می دهد: تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و نشان داده است که داشتن تعامل با سگ و انجام فعالیت‌های مانند نگاه کردن به او، نوازش کردن، بازی کردن و ... تا حد زیادی می‌تواند استرس شما را کاهش دهد.
  • زندگی اجتماعی شما بعد از نگهداری از سگ ها بهتر خواهد شد: ممکن است بعضی سگ ها شما را مجبور کنند که آن‌ها را برای یک گردش روزانه، بیرون از خانه ببرید. جدای از اینکه همین بیرون رفتن از خانه، باعث بهبود روحیه شما می شود؛ زمانی که برای پیاده روی همراه با سگ خود بیرون می‌روید قطعاً افرادی دیگر را می بینید که نسبت به شما کنجکاو می شوند و به همین صورت سر صحبت را با آنها باز می کنید. به یاد داشته باشید که حتی اگر دوست نداشته باشید با کسی صحبت کنید، قطعاً یک مکالمه کوتاه با یک غریبه می تواند روح شما را تازه کند، یا حتی ممکن است یک دوست برای خود پیدا کنید.

مضرات نگهداری سگ

  • میزان تحرک شما افزایش می یابد: نگهداری از سگ، بازی کردن با آن، بیرون بردن و پیاده روی، بی شک به افزایش تحرک شما کمک زیادی خواهد کرد. فقط کافیست شما سگ خود را ۳۰ دقیقه به پیاده‌روی روزانه ببرید، تاثیر مثبت این پیاده روی ها بر روی سلامتی خود، در طولانی مدت احساس خواهید کرد.
لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید