تفاوت سگ نر و ماده ژرمن

بیش از 20 نژاد برای سگ‌های آلمانی یا ژرمن وجود دارند که می‌توان به نژاد پوینتر آلمانی موکوتاه، مونسترلندر، داچشوند، روتوایلر، دوبرمن، لئونبرگر و پامرانین اشاره کرد. معروف‌ترین نژاد سگ ژرمن، سگ ژرمن شپرد است که اندازه‌ای متوسط دارد و کمی شبیه گرگ است. ژرمن شپرد جزو باهوش‌ترین نژاد سگ‌ها است و می‌تواند هرکاری را انجام دهد، ازجمله کشف، جنگ، مداخله، آتش‌سوزی، ردیابی، جستجو و نجات، سگ راهنما و غیره.

اندازه سگ ژرمن شپرد

ژرمن شپرد نر قدبلندتر، بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. او دارای سر بزرگ‌تر و بدن گسترده‌تر است ولی سگ ژرمن ماده به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر و سبک‌تر است.

قد سگ ژرمن شپرد

قد معمول سگ ژرمن نر بالغ، 24 تا 26 اینچ است ولی قد یک سگ ژرمن ماده بالغ، 22 تا 24 اینچ است.

وزن سگ ژرمن شپرد

سگ‌های ژرمن نر بالغ می‌توانند 65 تا 90 پوند وزن داشته باشند، ولی سگ‌های ژرمن ماده بالغ می‌توانند 50 تا 70 پوند وزن داشته باشند.

تفاوت سگ نر و ماده ژرمن

چگونه بفهمیم توله‌ سگ ژرمن نر است یا ماده

راه‌های مختلفی برای فهمیدن این نکته وجود دارد که آیا توله ‌سگ نر است یا ماده، اما بهتر است سه تا چهار هفته صبر کنید تا بتوانید راحت‌تر پی به جنسیت سگ ببرید. در این مقاله به‌اختصار بعضی از کاربردی‌ترین این راه‌ها را بررسی می‌کنیم.

علائم فیزیکی سگ ژرمن شپرد

  • تشخیص آلت تناسلی سگ ماده از نر

توله سگ را به ‌آرامی و با اجازه سگ مادر بردارید و در محلی نرم و گرم به پشت بخوابانید. اگر بند ناف توله نیفتاده باشد، حدود یک سانتی‌متر پایین‌تر از بند ناف، آلت تناسلی نر مشخص است و بین پاهای عقب توله ‌سگ، بیضه‌ها وجود دارند. اما اگر این آلت تناسلی وجود نداشت و به‌جای آن بالای مقعد بین پاهای عقب توله‌ سگ، قسمت برگی شکلی وجود داشت، توله‌سگ شما ماده است. توله‌سگ‌های ماده ساختار تناسلی مشخص و خاصی ندارند.
نکته مهم این است که باید دقت کنید بقایای بند ناف را با آلت تناسلی توله‌ سگ نر اشتباه نگیرید و باید بدانید هردو توله‌ سگ نر و ماده، دارای قسمت نوک سینه هستند و داشتن نوک سینه مختص توله‌ سگ ماده نیست.

تفاوت سگ نر و ماده ژرمن

  • جثه و تغذیه

ازآنجاکه معمولاً سگ‌های نر بزرگ جثه تر از سگ‌های ماده هستند، برای سالم ماندن به مواد غذایی بیشتری احتیاج دارند. البته تغذیه هم به نوع سبک زندگی سگ مربوط است و کیفیت غذا به ‌شدت روی سلامتی و شادی سگ اثر دارد.

علائم رفتاری سگ ژرمن شپرد

  • قلمرو گذاری

توله‌ سگ‌های نر بعد از دو تا شش ‌ماهگی قلمرو خود را علامت‌گذاری می‌کنند ولی توله ‌سگ‌های ماده این کار را انجام نمی‌دهند.

  • نحوه ادرار کردن

توله ‌سگ‌های نر بعد از 6 ماهگی هنگام ادرار کردن یکی از پاهای عقب خود را بالا می‌برند ولی توله ‌سگ ماده این کار را انجام نمی‌دهد.

تفاوت سگ نر و ماده ژرمن

  • توله‌سگ‌های ماده و عادت ماهیانه

عادت ماهیانه در سن شش تا ده‌ماهگی برای توله‌ سگ‌های ماده رخ می‌دهد.

  • بروز محبت

توله‌ سگ‌های ماده به نسبت نرها، محبت بیشتری را برای جلب‌توجه از خودشان بروز می‌دهند.

تفاوت سگ نر و ماده ژرمن

  • سلطه گری

توله‌ سگ‌های نر نسبت به توله‌ سگ‌های ماده سلطه‌گرتر و دارای حس افتخار و غرور بالاتری هستند و حس تملک بالاتری دارند. ماده‌ها نسبت به خانواده خود و دیگران نرم‌خوتر و دوستانه‌تر رفتار می‌کنند. ولی این معیار ثابتی نیست و به نوع تربیت سگ هم ‌بستگی دارد و سگی که (چه ماده چه نر) با حیوانات یا افراد زیادی معاشرت داشته و در جمع بزرگ‌ شده است، به ‌مراتب نرم خوتر است.

  • رفتارهای ارتباطی

سگ نر با اینکه اعضای خانواده خود را دوست دارد، اما ترجیح می‌دهد با صاحب خود پیوند ارتباطی برقرار کند؛ اما سگ ماده نه‌تنها با صاحب خود بلکه اعضای خانواده و حتی افراد غریبه ارتباط برقرار می‌کند و با کودکان مهربان‌تر است و رفتارهای حمایتی دارد. سگ های نر بیشتر به بازی با کودکان می‌پردازند.

تفاوت سگ نر و ماده ژرمن

  • آموزش پذیری

سگ‌های نر به خاطر غرورشان آموزش پذیری کمتری دارند. بااین‌حال اگر برای سگ پلیس آموزش ببینند، عالی کار می‌کنند. سگ‌های ماده زودتر بالغ می‌شوند و کوچک‌تر و چابک‌تر هستند و تحمل گرمای بیشتری را دارند و پریشان نمی‌شوند.
از طریق راه های گفته شده در بالا به راحتی می توان جنسیت توله سگ را تشخیص داد. هرچه توله سگ جوانتر باشد، تشخیص آن سخت تر است و بهتر است برای این تشخیص سه الی چهار هفته صبر کنید.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید