سگ چند ماهه زایمان میکند؟

سگ ها دارای نژاد های متفاوتی هستند. هر نژاد از سگ با توجه به ویژگی های آناتومی و فیزیولوژی بدنش دارای نشانه هایی در دوره بارداری است. زمان دقیق زایمان هر سگ نیز با توجه به ویژگی ها و نشانه های دوران بارداری اندکی متفاوت است. افرادی که به پرورش سگ و توله های آن ها علاقه دارند یا می خواهند از یک سگ مراقبت کنند باید اطلاعات دقیقی از زمان حاملگی این حیوان داشته باشند. در ادامه این مقاله از دهکده حیوانات به توضیح کامل در رابطه با زایمان سگ ها می پردازیم.

سگ چند ماهه زایمان میکند؟

سگ ها در هنگام بارداری شروع به ترشح هورمون هایی می کنند که باعث می شود سینه های آن ها درشت و صورتی رنگ شود. افسردگی در بارداری و کم اشتهایی سگ ها در بارداری نیز از علائم شایع دوران بارداری است. شکم سگ ها از هفته پنجم شروع به بزرگ شدن می کند. با شناخت نشانه های بارداری سگ ها می توانید زایمان راحت تری را برای آن ها فراهم کنید و بیشتر مراقب آن ها باشید. بهتر است در هنگام زایمان با ماساژ پشت پا و شکم او باعث شوید تا زایمان راحت تری را تجربه کند. سگ ها نزدیک به زایمان دارای علائمی مانند تهوع بعد از خوردن غذا هستند. سگ های باردار معمولا دچار کم تحرکی می شوند. بهتر است به محض رویت نشانه های بارداری در سگ، این حیوان را نزد دامپزشک ببرید. معمولا دو یا سه هفته بعد از جفت گیری از سگ تست حاملگی می گیرند.

معمولا دوره بارداری سگ ها بین 58 تا 65 روز است.

سگ چند ماهه زایمان میکند؟

مدت زمان بارداری سگ و نحوه زایمان سگ ها

اگر یک سگ بخواهد زایمان کند به زمانی معادل 12 تا 36 ساعت نیاز دارد. این زمان با توجه به ویژگی های یک سگ و نژاد آن مشخص می شود. اینکه چه زمانی طول می کشد تا سگ زایمان کند بستگی به این دارد که سگ تا به حال چند بار زایمان کرده و چند توله در شکم دارد.
زایمان در سگ ها دارای سه مرحله است:

  • مرحله اول
    در این مرحله بدن سگ برای انجام زایمان آماده می شود به این صورت که رحم او کمی منقبض می شود و دمای بدن به حدود 37 درجه می رسد. انقباضات رحمی سگ ها به طور تقریبی هر 7 دقیقه یکبار انجام می شوند. از نشانه های دیگر این مرحله می توان به انبساط شکم، لیسیدن فرج، ترشحات موکوسی، خرخر کردن و قدم زدن این حیوان اشاره کرد.

مدت زمان بارداری سگ و نحوه زایمان سگ ها

  • مرحله دوم
    در این مرحله مایعاتی از واژن سگ بیرون می آید. پرده های جفت و توله ها در ورودی واژن این حیوان پدیدار می شوند. انقباضات در زمان کوتاه تری انجام می شوند و دهانه واژن برای زایمان آماده می شود. در این مرحله سگ بر روی پهلو می خوابد و با زور زدن سعی دارد زایمان کند.
  • مرحله سوم
    در مرحله پایان بعد از بیرون آمدن توله ها، جفت از طریق بند ناف از بدن مادر خارج می شود. بعد از زایمان سگ شروع به لیسیدن توله های خود می کند. اگر توله ای مرده به دنیا آمد نباید اجازه دهید سگ آن را بخورد زیرا باعث می شود مادر بیمار شود.

با مراجعه به دامپزشک می توانید اطلاعات کاملی درباره نوع تغذیه سگ در دوران بارداری، آشنایی با تغییرات سگ در دوران بارداری و نحوه رفتار با سگ در دوران حاملگی را فرا گیرید.
هم چنین با انجام آزمایش هایی تاریخ دقیق زایمان و سلامت سگ مشخص می شود.

مدت زمان بارداری سگ و نحوه زایمان سگ ها

نشانه های اولیه حاملگی سگ

سگ ها در دوران بارداری دارای علائم و نشانه هایی هستند که به راحتی می توانید آن ها را تشخیص دهید. اگر نشانه های زیر را در سگتان دیدید با احتمال قوی، باردار است و باید او را نزد دامپزشک ببرید:

  • فعالیت بدنی او بشدت کاهش می یابد، زود خسته می شود و مدام چرت می زند.
  • دچار رفتار های غیرمعمول می شود.
  • تغییرات مشخصی در اشتهای او ایجاد می شود.
  • نوک سینه های او بزرگ و به رنگ صورتی روشن درمی آید.
  • دارای اضافه وزن و تغییراتی در ناحیه شکم می شود.
  • رفتار هایی مانند لانه سازی که از نشانه های بچه داری است در او مشاهده می شود.

ممکن است زایمان سگ ها زمانی بیشتر از 65 روز داشته باشد که در این صورت زایمان با تاخیر نامیده می شود. موارد متعددی باعث تاخیر در زایمان می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • ناتوان بودن سگ در زایمان
  • تخمین نادرست زمان بارداری
  • تخمین نادرست تاریخ جفت گیری
  • و ...
لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید