بستن سگ با زنجیر

در بین تمام وسایل مخصوص سگ‌ها، قلاده و زنجیر یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعاتی است که هر کسی عقیده خودش را نسبت به آن دارد. برخی بستن سگ با زنجیر و قلاده را کاری غیر منصفانه می‌دانند. اما برخی معتقدند که اگر از این وسیله استفاده درست شود، می‌توان آن را به عنوان ابزاری مناسب برای تربیت انواع نژاد سگ‌ ها دانست. البته، هر دو تفکر درست و قانع کننده است. اما، به طور کلی استفاده از قلاده و زنجیر هرگز توصیه نشده و تنها برای آموزش و جلوگیری از هجوم سگ‌ها، استفاده از آن بلامانع است.

توصیه‌هایی قبل از بستن سگ با زنجیر

قبل از این‌که اقدام به زنجیر کردن سگ نگهبان و سایر نژادها کنیم، بهتر است نکاتی را مد نظر قرار دهیم. توجه به این نکات باعث می‌شود تا سگ‌ها هنگام بسته شدن با زنجیر احساس درد و ناراحتی نکنند.

  • استفاده از قلاده‌های بدون زنجیر (چوک‌چین)

یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از بستن سگ‌ها با قلاده و زنجیر، تعلیم دادن آن‌ها در سال‌های ابتدایی تولد است. سگ‌ها در 1 سال اول تولد خود آماده یادگیری تمام دستورات و نکات آموزشی هستند. از این رو، بهتر است از بدو تولد آن‌ها قلاده‌های مخصوصی به‌نام چوک‌چین (Choke Chain) را به گردن آن‌ها آویزان کنید تا به وجود آن‌ها عادت کنند.
چوک‌ چین‌ها قلاده‌های بدون زنجیری هستند که به گردن سگ‌ها آویخته می‌شود. بسیاری از صاحبان سگ از این ابزار برای زیبایی و به عنوان گرنبند سگ استفاده می‌کنند. اما، خبر ندارند که سگ‌ها در صورت عادت به این قلاده‌ها دیگر بدون وجود آن‌ها نمی‌توانند آرام بگیرند. ذهن سگ‌ها کاملا شرطی بوده و اگر به چیزی عادت داده شوند، دیگر نمی‌توان در رفتار آن‌ها تغییر ایجاد کرد.

بستن سگ با زنجیر

  • اضافه کردن زنجیر به چوک‌چین‌ها

اکنون که سگ شما به وجود قلاده به دور گردن خود عادت کرده، اکنون نوبت به افزودن زنجیر به آن است. این قلاده‌ها دارای یک حلقه مخصوص برای اتصال زنجیر هستند. توجه داشته باشید که در روزهای ابتدایی هرگز سگ خود را نکشید، چراکه به گردن او آسیب رسیده و ممکن است احساس خفگی کند. بهترین کار برای جلوگیری از خفه شدن سگ‌ها، بستند یک قلاده جانبی به دور کمر آن‌هاست. برای این‌کار کافیست نمونه‌های چوک‌چین کمری را تهیه کنید.

مضرات بستن سگ با زنجیر

اگر سگ خود را زنجیر کنید، مطمئنا آن‌ها را ناراحت خواهید کرد. علاوه‌بر این‌که بستن سگ‌ها با قلاده و زنجیر کاری غیر انسانی است، مضرات زیادی دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سگ خود را هجومی و وحشی می‌کنید

سگ‌ها به‌طور غریزی حیوانات قلمرویی هستند؛ به این معنی که اگر به یک محیط عادت کنند آنجا را قلمرو خود می‌بینند و اجازه ورود به کسی را نمی‌دهند. حال تصور کنید که سگ خود را در یک محیط کاملا بسته مانند حیاط خلوت زنجیر کرده‌اید. طبیعتا، حیاط خلوت تبدیل به قلمرو او شده و دیگر اجازه عبور و مرور را به کسی نمی‌دهد.

بستن سگ با زنجیر

  • زخمی شدن گردن سگ

بسیاری از دامپزشکان معتقدند که بستن سگ با قلاده و زنجیر در درازمدت موجب ساییدگی و جراحت گردن آن‌ها می‌شود؛ به گونه‌ای که این امر می‌تواند موجب عفونت در زخم‌ها شود و در نتیجه آن‌ها با مشکلات جدی‌تری مواجه کند. برخی از افراد شاهد مرگ ناگهانی سگ‌های خود هستند و دلیل آن را نمی‌دانند. دلیل این امر کاملا واضح است. قلاده‌ها موجب زخمی شدن گردن آن‌ها و در نتیجه عفونت شده‌ است. عفونت زیاد نیز به مرور زمان جان سگ را گرفته است.

  • سگ‌ها تبدیل به محلی برای نشستن حشرات موذی می‌شوند

تصور کنید که در خیابان در حال پیاده‌روی هستید. مطمئنا، بارها حشرات موذی زیادی اطراف شما پرواز می‌کنند که این موضوع شما را کلافه می‌کند. حال، سگ‌هایی که غل و زنجیر شده‌اند را در نظر بگیرید که در یک فضای کاملا محدود با چنین حشراتی سر و کله خواهند زد. این امر می‌تواند آن‌ها را کلافه و در نتیجه عصبی کند. البته، حشرات موذی تنها مهمانان حیاط خلوت شما نخواهند بود و ممکن است حیوانات دیگری نظیر کلاغ‌های وحشی و پرندگان مختلف باعث آزار و اذیت سگ‌ها شوند.

بستن سگ با زنجیر

  • اگر فرار کنند دیگر باز نخواهند گشت

بستن سگ با زنجیر علاوه‌بر این‌که آن‌ها را کلافه می‌کند، موجب دلزدگی آن‌ها از شما نیز می‌شود؛ به گونه‌ای که مدام در فکر فرار و رها شدن از این جهنمی هستند که برایشان ساختید. از این رو، اگه حواستان نباشد و موقع باز کردن زنجیرها اقدام به فرار کنند، باید قید آن‌ها را بزنید و دیگر منتظر بازگشتشان نمانید.

در نهایت باید گفت که بسیاری از افراد برای این‌که سگ‌های نگهبان را هجومی تربیت کنند از زنجیر و قلاده استفاده می‌کنند. بستن قلاده به گردن سگ باعث می‌شود تا او عصبانی، کلافه و هجومی شود و همچنین فضای اطراف خود را به عنوان قلمرو در نظر بگیرد؛ به گونه‌ای که دیگر اجازه عبور و مرور به افراد غریبه را ندهد. درست است که این ترفند باعث هجومی شدن سگ‌ها برای نگهبانی بهتر از مکان‌ها می‌شود، اما کاملا امری غیر انسانی است.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید