علت مرگ ناگهانی سگ

از دست دادن غیرمنتظره حیوانات خانگی همیشه دردناک است. بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که حیوانات آن‌ها روزی خواهند مرد. به همین دلیل در مواقع مرگ آن‌ها بسیار شوکه می‌شوند. مرگ خاموش و ناگهانی حیوانات به ‌ویژه سگ می‌تواند دردناک‌تر باشد. علت مرگ ناگهانی سگ هنوز مشخص نیست، اما برخی از محققان با بررسی سگ‌هایی که به‌طور ناگهانی جان خود را از دست داده‌اند به نتایجی دست یافته‌اند که در ادامه مهمترین آن‌ها را بیان می‌کنیم.

شایع‌ترین دلایل مرگ ناگهانی سگ

عناوین زیر به‌عنوان شایع‌ترین دلایل مرگ خاموش سگ‌ها گزارش شده‌اند. بنابراین، با آگاهی از این دلایل خود را برای نگهداری از سگ‌های بعدی آماده کنید تا دیگر شاهد مرگ آن‌ها نباشید.

نفخ معده

نفخ معده انواع نژاد سگ کمی با نفخ معده انسان فرق دارد؛ به گونه‌ای که سگ‌ها زمانی دچار نفخ می‌شوند که معده آن‌ها با گازهای سمی متورم شود و مدام درون آن به پیچ و تاب درآید. نتیجه این امر تورم بیش از حد معده، کاهش جریان خون، لخته‌شدن مویرگ‌های خونی و سنگ‌کوب است. معمولا، سگ‌هایی که 5 سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، احتمال ابتلای آن‌ها به نفخ معده بیشتر از سایر سگ‌ها است. برای جلوگیری از این امر کافیست سگ خود را بعد از هر وعده غذایی به پیاده‌روی ببرید. از علائم این بیماری می‌توان به اضطراب، ناله، درازکشیدن‌های مکرر، قدم زدن و کشش بدن اشاره کرد.

مصرف غذاهای نامناسب

یکی از رایج‌ترین علل مرگ خاموش سگ‌ها مصرف غذاهای نامناسب به‌ویژه غذای انسانی و تنقلات است. معده سگ‌ها کاملا با معده انسان فرق دارد و غذای انسانی به منزله سم برای آن‌هاست. از این رو، هرگز به آن‌ها تنقلاتی نظیر شکلات، بادام، تخمه و غیره ندهید.

علت مرگ ناگهانی سگ

مشکلات عروقی

مشکلات قلبی جزو مهمترین مواردی است که موجب مرگ سگ‌ها می‌شود. لخته شدن خون، افزایش ضربان قلب و مسدود شدن مویرگ‌ها می‌تواند منجر به مرگ سگ شود. فراموش نکنید که بهترین درمان، پیشگیری است. از این رو، سگ خود را هر چند ماه یک‌بار نزد دامپزشک ببرید تا او را معاینه کند. این‌گونه اگر سگ شما دچار مشکلات عروقی باشد به سرعت تحت درمان قرار می‌گیرد. علائم این بیماری شامل تنگی نفس، سرفه کردن (پارس‌کردن‌های سکته‌ای)، تورم دست و پا، بی‌حالی و آبی ‌شدن لثه‌ها می باشد.

خونریزی داخلی

بسیاری از مرگ‌های ناگهانی به دلیل خونریزی داخلی بوده است. برخی از سگ‌ها در طول حیات خود ممکن است به تومور مبتلا شوند. این تومورها اگر خوش‌خیم باشند خطری جان آن‌ها را تهدید نخواهد کرد. اما اگر تومورها بدخیم باشند، به مرور شروع به خونریزی کرده و ناگهان سگ را از پا درمی‌آورد. در این حالت سگ‌ها کاملا بی‌حال شده و مدام در حال دراز کشیدن هستند.

علت مرگ ناگهانی سگ

تروما

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه پوردو (Purdue) صورت گرفت از میان 112 مرگ ناگهانی 9 مورد آن تروما گزارش شد. تروما در علم پزشکی به‌معنی هر نوع ضربه شدید روحی، جسمی، جراحت، شوک و آسیب به بدن است. اگر علائم تروما بیرونی یا ظاهری باشد، مسلما قابل مشاهده خواهد بود و می‌توان با مراجعه به پزشک آن را درمان کرد. اما، اگر علائم به طور پنهان و درونی باشند تشخیص آن بسیار سخت است و در صورت پیشرفت می‌تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بیماری‌های تنفسی

بیماری‌های تنفسی را می‌توان جزو رایج‌ترین دلایل مرگ خاموش سگ‌ها دانست. این بیماری‌ها شامل ذات‌الریه، پیوتوراکس (pyothorax) و غیره می‌شود و اگر به‌موقع شناسایی نشوند، موجب مرگ سگ‌ها می‌شوند. فراموش نکنید که سگ خود را مرتب برای چک‌آپ به کلینیک ببرید تا خیالتان بابت سلامتی او راحت شود. از علائم بیماری‌های تنفسی می‌توان به خس‌خس کردن نفس، پارس‌کردن‌های نارس، عدم اشتها و غیره اشاره کرد.

علت مرگ ناگهانی سگ

بیماری‌های عصبی

تورم مغز (Encephalitis) و مننژیت (meningitis) جزو بیماری‌های عصبی خطرناک هستند، که اگر سگ شما به آن مبتلا شود ظرف چند هفته جان خود را از دست خواهد داد. برای این‌که از علائم بیماری‌های این‌چنینی مطلع شوید، باید رفتار سگ خود را زیر نظر گرفته و در صورت مشاهده رفتار عجیب او فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

کرم ریه

بسیاری از دامپزشکان توصیه می‌کنند که هنگام گشت¬زنی با سگ‌ها مراقب آن‌ها باشید تا هر چیزی را نخورند. سگ‌ها معمولا کنجکاو هستند و این حس آن‌ها باعث می‌شود هر چیزی را بو بکشند و یا مزه کنند. اگر سگ شما هنگام کنجکاوی هر چیزی را بخورد ممکن است کرم‌های انگلی مضری را وارد بدن خود کند. این کرم‌ها تا جایی که می‌توانند به تخم‌گذاری خواهند پرداخت. کرم‌ها هنگامی که از تخم بیرون آمدند به سمت ریه و مجرای تنفسی سگ هجوم آورده و موجب تنگی نفس او می‌شوند. اگر متوجه خس‌خس کردن نفس‌ها او شدید فورا به دامپزشک مراجعه کرده تا از طریق سونوگرافی و آزمایش مدفوع انگل‌ها را تشخیص و درمان کند.

علت مرگ ناگهانی سگ
در این مطلب شما را با رایج‌ترین بیماری‌هایی که منجر به مرگ سگ‌ها می‌شوند آشنا کردیم. توجه داشته باشید که 20 درصد دلایل فوق علت قطعی مرگ در سگ‌ها نبوده است. از این رو، دلایل متعدد دیگری در مرگ ناگهانی سگ‌ها دخیل است که هنوز پزشکان از آن‌ها مطمئن نیستند.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید